Leva upp till fördomar.

Det som förvånade mig mest var inte händelserna i sig. Det är en sanning för mången väktare och polisman. Det som förvånade mig var att SVT faktiskt vågade sända en dokumentär om de tjuvaktiga romer som härjar runt i bland annat Spanien och Italien. Där små barn i par tvingas ut i städerna för att stjäla, alternativt tigga. Där ungarna grips av polisen för att sedan överlämnas till de sociala myndigheterna. Där ungarna sedan släpphänt, och utan kontroll, släpps ut till män och kvinnor från banditlägren, så att de dagen därpå återigen syns vid bankomater och andra ställen där folk hanterar pengar väl synligt. Barnen vet antagligen inte bättre, än mindre verkar de ha något val. De förväntas att stjäla så att de äldre kan vältra sig i ett liv i lyx, med feta bilar och dyra kläder. Verksamheten är mycket välorganiserad och ekonomiskt gynnsam.

Polisen i Italien, såväl som i Spanien, har stora problem med att stävja den utbredda kriminaliteten bland romer. Barnen, som utför gärningarna, har inte mycket att välja på. Rom, Via della Cociliazione, 2006.


Får man egentligen skriva så här? Nja, det är nog ett klart gränsfall. Tur då att all text endast är ett referat från den tråkiga upplevelsen på TVn. Annars hade det kanske kunnat vara hets mot folkgrupp. Jag vill med bestämdhet hävda att jag aldrig någonsin dömer någon efter etnicitet, läggning eller hudfärg. Däremot är jag snabb på att döma handlingar, men det är en helt annan femma. Det tristaste med dokumentären var att så många av de romer som förekom helt levde upp till de fördomar som omgärdar romerna som grupp. Det stals till höger och vänster, de var framfusiga och mycket påstridiga och färdades i bilar som är omöjliga att finansiera för en vanlig löntagare. TV-teamet gjorde ett digert arbete med att kartlägga barnens arbete och de fick även möjlighet att träffa folk inne i lägren, där de mer eller mindre rakt ut erkände vad de har för agenda. Visst, Rumänien är ett extremt fattigt land. Speciellt efter finanskrisens härjningar. Detta ursäktar dock inte på något sätt deras gärningar. Romer har förföljts under hundratals år och det är väldigt beklagligt. Många av de romer som dokumenterades i denna produktion saboterar dock effektivt alla tankar på sympatier. Kanske borde de putsa på sin image, istället för att leva upp till gamla fördomar.

Italienska regeringen har tvingat landets samtliga 150 000 romer att lämna fingeravtryck och personuppgifter. Detta för att “effektivisera brottsbekämpningen” och för att kunna utvisa icke-italienska zigenare. Något som även gäller barn vilket inte är helt okontroversiellt. Rom, Basilica di San Pietro, 2006.

+ SVT som vågade sända kontroversiella dokumentären Gypsy Child Thieves, om kriminella zigenarligor från Rumänien. Barn, som lever i svår misär, tvingas att stjäla för att göra de vuxna rikare och döttrar auktioneras ut till bröllop. Väldigt smutsigt och mycket tänkvärt.

– Räkningarna är iväg, och med det alla pengar. Tid är bokad hos Folktandvården i Skatteparadiset. För första gången på en herrans massa år kommer mina tänder att inspekteras, och resterna av en sannolikt att dras ut. Det lär bli smärtsamt, inte minst ekonomiskt. Italien som utgår från att alla romer är kriminella och registrerar dem innan de gripits för brott, knappast något som kan förknippas med en rättsstat. De borde börja med att bura in den värste skojaren av alla, premiärminister Silvio Berlusconi. Ingen verkar ha en bra lösning på problematiken med kriminella romer. Polis och sociala myndigheter står mer eller mindra handfallna. En sak är dock säker, det som nu pågår kommer inte att göra acceptansen för romerna större.

/Chris

~ by onemountainsplace on December 1, 2009.

3 Responses to “Leva upp till fördomar.”

  1. Jag var inte hos tandläkaren på tioår. Sen fick jag lite ont i en tand det isade märkligt och en bettedde sig märkligt. Gick så till tandläkaren för att inspektera vad jag misstänkte var åtmindstone en rotfyllning. Gick därifrån med en klapp på axeln hon var imponerad och behövde inte ens raspa tandsten. Jag var i chock. En bra sådan.

    • Jag är avis på dig, sailor boy. Min hörntand är dock bevisligen förstörd. Halva tanden ligger i vägrenen strax utanför Växjö. I övrigt hoppas jag ha ungefär samma tur som du hade. Den som lever får se. Fredag morgon – jag har sålt alla aktier och dränerat sparkontot. Jag är övertygad om att jag kommer att hamna på fattigbacken.

      /Pepsodent

  2. Jadu Chrisen, det var väl knappast en ny stifttand du räknat med nu när helgerna framöver skall finansieras.
    Jag lider med dig.

Leave a Reply

 
