Himmelriket.

Imorgon är det dags för en av årets riktiga höjdarupplevelser – julbordet. Lite mingel med varm glögg brukar efter en liten stund leda till himmelriket. Himmelriket är för mig köttbullar, korvar, vörtbröd, sill av alla de sorter, ägghalvor, rökt fisk och ris á la Malta. Julmusten är också det en sann glädjespridare, inte minst för att Coca Cola varje år bara är en mediokert säljande dryck när vår egen folkhemsdryck sopar mattan med det amerikanska märket. Hoppas nu bara att de har fler sorters ost än vad de hade förra året.

Julstämning råder nere i Göteborgs hamn. Räktursbåtarna är mysigt dekorerade med mängder av ljusslingor, vilket väcker känslorna inför morgondagens julbord. Göteborg, Lilla Bommen, 2009.

Under de barnfria veckorna brukar jag unna mig långa och sköna promenader hem från jobbet. Standardturen brukar gå ner till Eriksberg, för att därifrån färdas med Älvsnabben till Lilla Bommen, kort promenad till Centralstationen, Blå Express och sedan en backig och rask avslutning upp till Residenset. Idag valde jag dock att gå hem över Göta Älvbron istället för att åka båten, vädret var härligt friskt med ett ytterst sparsamt regn. Resonanserna i den stora stålbron är påtagliga när en spårvagn dundrar förbi. Helt klart mäktigt.

Idag bestämde jag mig för en annan väg hem. Jag gick över Götaälvbron till den väntande Alingsåspendeln vid Centralstationen. En frisk och behaglig promenad, som inklusive fotografering, gick på ca timmen. Göteborg, Götaälvbron, 2009.

+ Imorgon är det dags för Firmans julbord. Som jag längtat efter sillen, köttbullarna och inte minst – osten. Rusta säljer enligt uppgift julbelysning för utomhusbruk och det för ynka 99 kronor. Det skall även vara möjligt att koppla ihop ett flertal enheter. Helt klart något för Residensets två balkonger.

– De tidiga morgnarna sliter hårt, är rejält sömnig.

/Chris

~ by onemountainsplace on December 7, 2009.

Leave a Reply

 
