Krönika 2009.

2009 – på många sätt ett av de sämre åren någonsin. Firman, som sedan urminnes tider haft förtroendet att hantera kundens säkerhet, förlorade en stor och avgörande upphandling. Valet mellan att gå över till Rivalerna eller att bli omplacerad visade sig bli ett tämligen lätt val – jag förblir Firman trogen. Den nya tjänsten verkar lovande, även om det på vissa sätt kan upplevas som ett kliv tillbaka. Kat kom i konflikt med sin chef, facket stod bara och tittade på. Orimliga ultimatum ställdes och det var bara för Kat att säga upp sig. Svårigheterna med att hålla alla nöjda i en modern familjekonstellation har blivit en plågsam sanning. Ekonomin har sviktat, vi råkade ut för ett missfall och Kat förlorade hastigt sin moster i cancer. Nej, 2009 har inte varit något favoritår för mig, den saken är klar.

Vackra Varberg har jag haft nöjet att besöka många gånger det gångna året. Medans Kat har krängt skönhet har jag letat objekt att fotografera. Här ett av stadens mer kända inslag – Kallbadhuset. Varberg, 2009.

Suntory Hibiki´s 17-åring var årets stora aha-upplevelse i whiskysammanhang. Den japanska drycken överraskade stort med en ypperlig smak och den mest estetiska flaska som någonsin skådats. Detta är en whisky som jag mer än gärna vill ha hemma i Residenset, och kanske blir det så att jag tar hem en under 2010. Det är egentligen bara prislappen på 900 SEK som får mig att tveka. Den bästa var annars Balvenie Port, en 21-åring med exakt samma prisbild som sin japanska rival. Vid två tillfällen har WCWF, West Coast Whisky Friends, samlats under det gångna året och jag har haft väldigt roligt. Det är lärorikt, det är ett helskönt gäng, det är kul och kanske framförallt – det är gott. Dessutom har jag haft turen att få med mig en flarra hem varje gång efter det avslutande lotteriet. Här kunde whiskyåret ha slutat, men av en händelse så blev jag, på årets sista afton, bjuden på något alldeles extra – en Laphroaig 40. Det här är det lyxigaste jag druckit någon gång, förtjusande droppar. [Suntory] [Balvenie] [Laphroaig]

Whiskyklubben, West Coast Whisky Friends, samlades vid två tillfällen under året. Mängder av välsmakande sorter har avnjutits. Chivas Regal har dock bara avnjutits innanför hemmets fyra väggar. Partille, Residenset, 2009.

Marstrand – denna juvel på västkusten. Flera gånger har den i år varit föremål för mina besök. Det har jobbats där vid några tillfällen, men jag har även varit på guidad visning av Carlstens fästning. De tjuvar och banditer som fick fästningen som placeringsort kunde vara tämligen säkra på att få sluta sina dagar där. Oftast i samband med ett oerhört fysiskt krävande straffarbete, kombinerat med för lite mat och värme. Volvo Ocean Race hade också ett av sina stopp på Marstrandsön, något som bara inte gick för sig att missa. Trots att jag är en landkrabba av rang så har alltid båtar intresserat mig. Ju större, desto bättre. De snudd på ovärderliga båtarna var en imponerande syn. Byggda för att korsa världshav i tuffast tänkbara väderlekar, något som förstås också kräver en besättning av samma kaliber. Tillsammans med tusentals andra trängdes jag på den vackra ön för att få se de ärrade sjöbjörnarna i aktion. Hur tävlingen skall gå 2010 blir officiellt först i mars. [VOR]

Volvo Ocean Race tog vägen om Marstrand på en av de sista etapperna av årets upplaga. De stora segelbåtarna är imponerande pjäser, till och med för en landkrabba. Marstrand, Hamngatan, 2009.

Det har rests en del under året, men endast inom Norden – mer bestämt Sverige och Finland. Den numera traditionsenliga resan till släkt och vänner i norr och öster, Ruotsi-Suomi Race, gick av stapeln i vanlig ordning. Den stora skillnaden mot föregående upplaga var att vi var fler i den lilla Aygon än vanligt. Bilen tog stryk av tung last och stundom snudd på obefintliga vägar. Väl hemma hittade jag makadam i fjäderbenen, i motorrummet och i bärarmarna. Studiebesök på Gevalia i Gävle, kvällstur i Östersund med brorsan Mr M, rökt fisk i Oulu, nattvandring i Malmberget, rökt fisk i Luleå samt en avslappnande stund i Umeå är saker som jag minns med glädje från den härliga sommaren. Jag minns också den långa hemresan, med två barn som inte alltid är bästisar. Men vi klarade av det också.

En av många sötnosar på MyDog. Ms S DY och S DÄ var med och de hade fullt upp med att hinna klappa de hundratals hundar som stod att finna inne i de stora lokalerna. Göteborg, Svenska Mässan, 2009.

Helsinki fick besök av mig och Kat under den tidiga hösten. Frugan hade inte varit där sedan hon var riktigt liten och jag inte alls. Således perfekta förutsättningar för att se, uppleva och lära. Med svärfars lya som bas gjorde vi de flesta av stadens “måsten”. Såsom att åka med deras smala spårvagnar, kolla in Suomenlinna (Sveaborg), avnjuta den vackra arkitekturen och fönstershoppa i de dyra märkesbutikerna på Esplanaden. Jag var mycket imponerad, och lugnad, av det faktum att såväl svenska som engelska används med framgång i den vackra staden. Känslan i Helsinki kan beskrivas som unik; man känner att det är en storstad när man står vid de storslagna byggnaderna. Samtidigt fick jag nästan en småstadskänsla, kanske är det för att centrumet är hyfsat kompakt? Åk dit själv, så får du se vad jag menar.

Trots att hon blev behandlad som skit, kämpat mot flera personliga tragedier och motgångar stod hon där som segrare. Kat blev Sales Director inom Mary Kay. Det var tröskeln som behövde övervinnas. Nu kan allt bara bli bättre. Partille, Residenset, 2009.

Mary Kay Kat

Mycket av året har annars handlat om Mary Kay. Kat bestämde sig för att starta egen firma vid årets början och sedan dess har det i stort sett varit gasen i botten. Det har varit DIQ, det har varit stjärnkonsulter, det har varit redovisning av moms, det har varit hämtande och lämnande av varor. Höjdpunkten var i augusti – det var då dags för det årliga seminariet i Scandinavium. Fina middagar intogs kombinerat med utbildning för damerna – och Lisebergsbesök för herrarna. Kat lyckades till sist även bli så kallad Sales Director, vilket för min del kommer att innebära en bättre sittplats vid nästa seminarium. Desto viktigare är det att Kat nu kommit en ordentlig bit på karriärsstegen inom Mary Kay. Jag är stolt. [Mary Kay]

Årets upplaga av Ruotsi-Suomi Race bjöd på mängder av äventyr, bland annat var det första gången i mitt liv som jag fick se livs levande renar. Utanför hägn. Ylitornio, E8, 2009.

Skabb-Volvon såldes till slut. Efter att ha varit totalt iskall på marknaden ringde till sist en man från en bilfirma som hyr ut fordon till film- och TV-produktioner. Den gamla herrgårdsvagnens färg var hett eftersökt och produktionsbolaget skrek efter en tidsenlig bil i den aktuella kulören. Köparen, som först gått med på att betala 2 500 för henne blev sur då jag missat att nämna att kopplingen var slut. Jag sänkte en tusenlapp och vi var återigen bästa vänner. Han försäkrade högt och heligt att den inte skulle kvaddas i någon actionscen, utan bara användas som kuliss. Några dagar senare fick jag se henne igen. Då var hon som fabriksny, redo för tjänst på den vita duken. Ond tro kommer filmen att heta. Det känns som att hon får ett värdigt slut trots allt. [Film i Väst]

Åtminstone Sveriges vackraste blomma, Blåsippan, hamnade äntligen på bild. Värre var det med huggormen, många timmar har ägnats åt att finna detta farliga djur. Endast döda har påträffats, vilket inte räknas. Dalsland, Bjurdämman, 2009.

Blåsippa

Det bästa som någonsin gjorts för TV fick under året sitt slut. Jag avser då ER, på svenska benämnt Cityakuten. Många timmar, ja säkert dagar, har ägnats åt att följa olika livsöden och äventyr på fiktiva County General Hospital i Chicago. Jag kommer att sakna färgstarka karaktärer som Dr. Carter, Dr. Benton, Dr. Doug, Dr. Neela, Dr. Corday och Dr. Kovac. Mest av allt kommer jag dock att sakna mannen som gav serien det lilla extra under många år, Dr. Mark Greene – spelad av Anthony Edwards. Det sista avsnittet var långt ifrån det bästa, men gav showen ett klart värdigt avslut. Frågan är om någonting någonsin kommer att kunna bli lika bra. Jag är tveksam. [NBC]

Boba Fett – barndomsidolen, kom förbi på Sci Fi-mässan i Göteborg. Han, en mängd andra karaktärer och några skådisar visade upp sig för horder av ditresta nördar. Göteborg, Svenska Mässan, 2009.

Boba Fett

I och med att en av bilarna såldes har jag istället börjat åka kollektivt. Mången rad har handlat om Blå Express och busslinjens många tillkortakommanden. Något som borde kunna vara väldigt bra, är istället mycket dåligt. Dåligt underhållna bussar, företrädelsevis Volvo B10M från tiden kring millennieskiftet, används tills de säckar ihop. Det är alltid vandaliserad inredning, särskilt från mittpartiet och bakåt. Stolsryggar är knäckta, hela stolar har slitits loss, det är klotter och utsmetad glass och dryck. Stoppknappar har slitits bort, så även de obligatoriska glashammare som skall möjliggöra en snabb utrymning. Något som kunde blivit nödvändigt då en buss faktiskt började brinna i Allum för någon månad sedan. Blå Express kommer att upphöra i nuvarande form i början av sommaren. Den kommer då endast att trafikera sträckan mellan Kungsbacka och Göteborg. Skatteparadiset får en helt ny, ännu ej namngiven, expresslinje som skall gå till och från Hisingen. Kan nog bli väldigt bra. [Västtrafik]

Volvos senaste upplaga av XC70 i uniform fastnade, efter idogt sökande, till slut på bild. Bara dagar efter att denna bild knäpptes krockade dock denna ultimata polisbil med en taxi. Göteborg, Färgaregatan, 2009.

Slumdog Millionaire var årets filmupplevelse, tillsammans med Quentin Tarantinos senaste alster Inglourious Basterds. Filmerna har inga likheter alls, men båda fick mig att fullständigt tappa hakan. Maken till hantverk var länge sedan. Madonna kom till Göteborg med sin Sticky and Sweet-tour. En och annan tyckte att hennes tid nu är förbi, själv tyckte jag att det var en alldeles ypperlig föreställning. The King of Pop – Michael Jackson lämnade oss. Mannen som i storhet går att jämföra med Elvis har gett oss fantastisk musik under många år. Nu är alltså sagan, och myten, slut. En av årets mer udda kulturella upplevelser var i Helsinki, där vi kollade in en livespelning på Juttutupa. En aldrig tidigare upplevd mixtur av sång, skrik och flås från sångerskan kombinerades med en mans försök att lira fler än två instrument samtidigt. Vi härdade ut ett par låtar – sedan gav vi oss ut i den svala finska natten igen. [Juttutupa]

Två kungar. Släkten utökades stort när de två brorssönerna såg dagens ljus. Redan tidigt såg man skillnad på dem, såväl fysiskt som i beteende. Alingsås, 2009.

Brorsönerna

Mången gång har ICA Maxi i Allum förlorat mig som kund, till förmån för Willys eller den lokala handlaren i Furulund. Anledningen skulle kunna ha varit de jobbiga canvassäljare som hänger i entrépartiet till köpcentrumet, men det är faktiskt bristen på P-platser som fått mig att revoltera i det tysta. Ledningen för Skatteparadisets enda shoppingställe av rang kom dock till insikt, det var ett måste att bygga ett P-hus till. De prognoser som sattes för hur många som egentligen skulle besöka Allum spräcktes för länge sedan. Därför finns det nu även långt gångna planer på att bygga ut komplexet i riktning mot torget. Antalet kunder lär inte minska då grannkommunen Göteborg nu bestämt sig för att införa vägtullar. Trist för de handlare som håller till där, desto roligare om man har rörelse i Kungsbacka, Kungälv och Partille.

Allum fick äntligen ett rejält tillskott av parkeringsplatser. Under lång tid har det varit omöjligt att få parkeringsplats; till skada och förtret för såväl konsument som försäljare. Partille, Allum, 2009.

Long live the car

Fotoåret 2009 får ändå sägas ha varit ett bra sådant. Vid årets början satte jag upp några mål som jag skulle sikta på att få avverkade under året. Jag ville ha bilder på Helsinki, nya Volvo XC70 i polisens färger samt huggorm, samtliga infriades utom ormen då. Den enda jag fann, i Dalsland, var en överkörd feting. Men det räknas liksom inte. Mången timma har jag varit ute i Dalslands skogar, eller ute på ängar i Skatteparadiset, för att hitta diverse roliga insekter och jag har nu insett att detta är det roligaste inom fotograferandet. Insekter och andra småkryp är på många sätt en riktig utmaning, det måste vara rätt ljus, man måste vara stadig på hand, man måste närma sig sin klient smygandes och med list. Men jag måste också säga att det är värt det. Jag längtar redan till våren och sommaren, då är det dags igen.

Finlands huvudstad, var varm, välkomnande, vacker, tvåspråkig och alldeles underbar. Många fina minnen bär jag med mig från denna plats. Helsinki, Kaivokatu, 2009.

Vad skall jag då försöka lova mig själv och andra under 2010? Först och främst skall min hörntand ut, att ha den döda tanden kvar är inte att tänka på. Men det är lätt att tänka på vad det kostar. Vad gäller fotograferandet så väljer jag att höja ribban från förra året – innan det blir 2011 så skall jag ha plåtat en Aston Martin DBS, en råka, en korsspindel och så blir det omtenta vad gäller projekt huggorm. Förhoppningsvis kan jag skaffa mig en bil kommande år, i alla fall blir det dags att byta ut Aygon mot något större, gärna då en Volvo V50 med dieselmotor. Mitt egna behov av bil minskar drastiskt kommande år, att åka något annat än buss till den nya arbetsplatsen är inget annat än idioti. Men det finns å andra sidan behov av att kunna köra till brädgården, till tippen och så lär det ju bli en ny upplaga av Ruotsi-Suomi Race. Slutligen det återkommande, det där med träning och kontinuitet. Kanske kan min nya arbetsplats, med sitt stora gym, vara det jag behöver.

Årets sista småkryp blev en amiral. Året har varit givande vad gäller insektsplåtandet. Jag hoppas dock att 2010 kommer att bli ännu lite bättre – rovskalbaggarna lyste med sin frånvaro. Varberg, Getterön, 2009.

+ ER – en TV-produktion helt utan konkurrens. En serie av toppkvalitet som aldrig någonsin lämnade ett öga torrt eller lät smilbanden vila. Årets två Whiskyprovningar med vännerna på WCWF har varit riktigt roliga. Helsinki – en fantastisk stad. Ruotsi-Suomi Race var som alltid en äventyrlig resa i alltför liten bil. Volvo Ocean Race, häftigt seglarjippo som tog vägen förbi Marstrand. Två nya brorsöner med kungaklingande namn. Madonna öste på för fullt på Nya Ullevis scen. Skabb-Volvon såldes, för att bli filmstjärna. Ett nytt P-hus är uppfört vid Allum.

– Ett motgångarnas år. Förlorad upphandling, försiktiga framtidsplaner grusades och helt plötsligt så var man istället tvungen att byta arbetsplats. Eller arbetsgivare. Saab Automobile lades ner av GM. Michael Jackson avled strax innan efterlängtad turné. VCC ser ut att bli kinesiskt. Blå Express – har ett dåligt rykte, vilket är mycket välförtjänt.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 1, 2010.

Leave a Reply

 
