40-åringen.

Laphroaig 40. Först dagen efter har jag verkligen förstått vilken exklusiv och svindyr raritet jag fått smutta på. Bessie Williamson, en av få – eller rent av den enda, kvinnliga destillatören ligger bakom receptet för denna dyrgrip. Istället att för, som brukligt är, lagras på Bourbon-fat så lagrades den 40-åriga på fat av europeisk ek. Under den långa lagringstiden har en viss procent dunstat bort och, som Laphroaig själva utrycker det – ersatts med den salta luften från Laphroaig-bukten. Resultatet är en mogen och smakrik whisky. De är experter på att marknadsföra sina drycker med fina formuleringar, men i detta fall är det bara att instämma. Mogen, smakrik och alldeles, alldeles… Underbar.

Laphroaigs fyrtioåring. En snabb överslagsräkning från Mr B, som bjöd på den gudomliga drycken, gjorde gällande att smutten på bilden kostade ca 200 SEK. Partille, 2009.

+ Ms Pink Passion, Kat´s väninna och Powerpartner, kommer hit för en visit. Den söta tjejen från Skåne som verkligen alla tycker om. Laphroaig 40. Redan i sitt 10-åriga utförande är fabrikatet min favorit, men detta slår allt jag tidigare inmundigat. Det är verkligen vinter på riktigt, Skatteparadiset är vitare än på mycket länge.

– Jag såg minst två nödraketer användas som nyårsraketer vid årsskiftet.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 2, 2010.

2 Responses to “40-åringen.”

  1. Ni glömde en påse med drickbart – bra, för då kommer ni och hälsar på igen, eller hur? 😀 Passa på att hämta påsen till fots så kanske du kan få nåt att dricka som värmer på hemvägen. 🙂

    • Låter trevligt, jag hör av mig innan. Kanske blir det redan imon. Den som lever får se… God Natt och vi ses!

      /C

Leave a Reply

 
