London får det bli.

Vart skall man resa i år då? Det torde bli en ny upplaga av Ruotsi-Suomi Race, det har blivit en modern tradition. Men upptäckaren i mig vill ha mer än så. Efter att ha träffat mina kusiner under juletid så nämnde de, traditionsenligt, att vi är mer än välkomna att komma till London, bo hemma hos dem och ha det som en bas för de tusentals äventyr som denna fantastiska stad har att erbjuda. Kat är heltänd på idén och förhoppningsvis kommer vi att ägna en weekend åt staden som jag förärat med ett årligt besök sedan 2004 – med undantag för förra året. New York City är min favoritplats, den som missat det känner mig inte. Men London är nästan lika bra. Här finns allt och lite till. Jag är väldigt förtjust i pubkulturen, gentlemannastilen, möjligheten att kunna shoppa nästan vad som helst och de oändliga uppslagen till en lyckad bild. Att det, tack vare Ryanair, nästan är gratis att ta sig dit är ytterligare en anledning att ägna några dagar i alla anglofilers Eldorado. London får det bli.

Fri som en fågel. Att ha riktigt fina vänner, tillika kollegor, runt sig under en arbetsdag är en fantastisk ego-kick som bräcker det mesta. Dessvärre är det inte alltid så. Mången lider alla helvetes kval på sin arbetsplats eller i sin skola. Mobbing är en styggelse, på många sätt värre än fysisk misshandel. Göteborg, Banehagsgatan, 2010.

Mobbing, detta gissel som förekommer på mången arbetsplats och skola. Jag var själv utsatt i skolan under en tid, ångesten var svår över att fem dagar i veckan behöva möta mina plågoandar. Jag hade dock mig själv att skylla, det var ju mitt fel. Jag vägrade ge upp för grupptrycket – rökning, alkohol och klotter var inget för mig. Utöver det var jag sjukligt blyg och väldigt mager. Med andra ord ett väldigt tacksamt offer, någon att trycka ner, någon att förlöjliga. Det var som värst i slutet av högstadiet och början av gymnasiet. Jag insåg att de aldrig någonsin skulle sluta, jag valde därför att göra något vågat. Jag bytte till parallellklassen. Jag kände ingen där, det var folk från områden jag endast åkt förbi med bil. Jag blev accepterad för den jag var, fick flera nära vänner och ett stort välbefinnande på köpet. Om man är drabbad av mobbing så är det mitt spontana råd. Byt skola eller arbetsplats. Åtminstone klass eller avdelning. Det är den bästa chansen till att skapa något mycket trevligare. Frugan har skrivit några väldigt fina och läsvärda rader om detta vidriga fenomen som dagligen knäcker människor överallt och i alla åldrar. [Kattitingeling] [Kattitingeling]

+ Kat upprättar varje kväll en “To-Do-List“, ett suveränt verktyg för att få saker gjorda. WCWF – West Coast Whisky Friends kommer snart att ha en ny provning. Ordföranden, Mr S, frågade idag om jag hade några särskilda önskemål. Jag föreslog irländsk whisky, och det verkar som att det kommer att bli så.

– Busschauffören på dagens upplaga av 503. Helt utan känsla for han fram i morgonens rusning likt en biltjuv. Hade lasten bestått av Mingvaser, hade det bara varit skärvor kvar vid ändhållplatsen Heden. En tuff dag för många, mina tankar går dock främst till min partner – Mr J Walker.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 11, 2010.

7 Responses to “London får det bli.”

  1. Det vackraste foto jag någonsin sett.
    Känner igen den där hemska känslan från särskilt högstadiet. En helvetes tid. Men se så lyckade och välbärgade vi blev 😉

    • Tack Mrs A, du är alltför vänlig. Men lyckade det blev vi allt, jag kan bara instämma. Ses imon, men lova att inte sjunga några pinsamma sånger inför främmande människor.

      /37-åringen

  2. Härligt att ditt bloggformat hittat hem igen.
    Riktiga vänner/kollegor -Ni vet vilka Ni är…

    • Kul att få glädja dig N. Vore kul att se dig snart igen, det blir liksom lite länge mellan våra träffar. Din aftershave får mig att vilja.. Skämt åsido, ta nu och lämna Knalleland för lite Protect and Serve de kommande dagarna. Ses, och Thanks for Reading.

  3. Vissa dagar känner man sig “Down and Out”, men med så härliga individer som tex Chris, N, å Mrs.A i sin närhet så år det inga större problem att ro vidare. 🙂 Tungt med förestående avmönstring dock. But Johnny must walk on!!!

  4. Trevligt att se bloggen tillbaka i sin rätta kostym (eller en som sitter bättre iaf ;))! London – bra val! 😀 (Skulle ni inte till Edinburgh?). Och så avslutsningsvis – Grattis!

    • Jo, Edinburgh lockar ju och det skall besökas – på sikt. I London bor jag hemma hos min kusin vilket gör budgeten lite trevligare, och så får jag äntligen se hur hon har det egentligen. Tack, kostymen är nog den rätta trots allt. Och tack, det känns rätt OK att åldras. Så länge jag inte skall fylla fyrtio…

Leave a Reply

 
