Grabbkväll.

Grabbkvällen blev precis så bra och behaglig som jag hoppats på. Det är liksom hela vitsen – bara få vara sig själv, dricka pilsner, jäsa i soffan, snacka om hur icke-problem kan bli jätteproblem, samhällets dekadens och att kanske en del saker var bättre förr. Och inte minst; lira PS3 och då i synnerhet Grand Theft Auto IV. Utöver det vanliga, det vill säga att utföra några ljusskygga uppdrag, så testade jag denna gång på att stjäla en helikopter – en färd som slutade på 86e våningen till Liberty Citys motsvarighet till Empire State Building. Jag försökte även köra ikapp några gangsters, åkandes i en bil misstänkt lik en Mercedes E-klass. Detta med en sopbil. Lika kul som omöjligt. Våldsamt och allmänt omoraliskt? Javisst, men även otroligt välgjort och fantastiskt roande.

FDNY, New Yorks brandkår, redo att rycka ut i okänt ärende. På var och varannan gata finns de representerade, i stationer som ofta är inbyggda i vanliga hus. Självklart kan man även köra FDLCs brandbilar i GTA IV, men av någon anledning känns det inte helt OK. NYC, West 77th St. 2007.

Västtrafik säljer som bekant inte längre de gamla 100-korten med magnetremsa på baksidan, de är dock giltiga som färdbevis ett litet tag till för de som haft några liggandes hemmavid. Jag som har åkt upp alla för länge sedan, har nu fått ändan ur vagnen och tagit det stora steget till att ladda mitt befintliga Västtrafikkort med pengar – för att på så vis enkelt kunna färdas mellan zonerna. Något som först verkade väldigt komplicerat visade sig vara tämligen smidigt. Inom min grundzon, Göteborg-Partille, fungerar kortet som vanligt. Vill jag åka till exempelvis Alingsås trycker jag bara in en plus-knapp, registrerar in mig och åker. Väl framme håller jag kortet mot läsaren igen och det aktuella beloppet dras då från min laddning. Från att ha varit mycket kritisk mot systemet har jag nu lärt mig att leva med det. Vem vet, kanske kan man även gilla det på sikt.

Det pratades en hel del New York, inte minst undertecknad är pigg på att åka dit igen. Det som skrämmer mig mest är dock hotellpriserna – något som Mr F trodde sig kunna finna en lösning på. Mer om det någon annan gång. NYC, Times Sq. 2007.

+ GTA IV, spelet förblir det häftigaste jag spelat. Motsvarigheten till New Jersey, Alderney, är dock tillsvidare ett mysterium. Guitar Hero – först nu förstår jag vad alla pratar om. Vilket fantastiskt roligt tidsfördriv, trots att domen var hård: Jag är inte född gitarrist – den saken är klar. Det ser gynnsamt ut för Saab Automobile, GM verkar nu vara intresserade av en affär och representanter för parterna skall nu träffas i Stockholm.

– Det massiva intaget av öl, chips, jordnötter och ölkorv åstadkommer en lite halvdan magkultur.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 23, 2010.

Leave a Reply

 
