10/10.

Bättre sent än aldrig. Ibland känns det som att jag bott i en garderob de senaste tjugo åren. För hur kan jag annars förklara att jag först nu, 2010, sett den kanske bästa film som gjorts? Det är bara att kapitulera inför uppföljaren till redan fantastiska Gudfadern. Denna film är om möjligt ännu bättre, mycket på grund av fantastiska Al Pacino som Michael Corleone, Robert DeNiro som Vito Corleone och Robert Duvall som Tom Hagen. Men kanske är det mest regissören Coppolas genidrag att berätta två historier parallellt, som gör detta till något alldeles extra. The Godfather: Part II. 10/10 på mitt IMDb.

Det är inte bara i filmens värld som italienarna satt färg på USA. Att vandra runt i Little Italy var en trång och intensiv upplevelse. Mängder av folk trängdes kring försäljningsstånden, något av ficktjuvarnas paradis. NYC, Mulberry St. 2007.

Det goda livet har inte upphört efter jul och nyår. Fortfarande knapras det på godis och äts lite för god mat. Den fräscha känslan av kallt kranvatten ersätts alltför ofta av kaffe, öl, vin och whisky. Något som inte behöver vara så där väldigt negativt – om man bara såg till att röra på sig. För det är där skon klämmer, så att säga. Permafrosten som slagit sina iskalla klor i Svedala, omöjliggör löpning i såväl Skatås som Skatteparadiset. Risken att skada sig är alltför stor. Att springa på band är inget alternativ, det är inget annat än självplågeri – synintryck och fartvind är ju halva tjusningen med löpning. Jag kan dock skönja ljusare tider; mor och far gav mig ett användbart presentkort så att jag kan investera i ett par nya skor. Den nya arbetsplatsen stoltserar med ett nyrenoverat gym och flera av mina nya kollegor lufsar runt i just Skatås några gånger i veckan. Framtiden ser lovande ut.

Godis e gott, och kanske i synnerhet M&M. Men som med det mesta här i livet så är lagom bäst. Kaloriintaget är i skrivande stund betydligt större än förbränningen. Bättring kan dock skönjas, den nya arbetsplatsen kommer att innebära ett ordentligt lyft vad gäller träning och fysisk aktivitet. NYC, Times Sq. 2007.

+ The Godfather: Part II. Mycket bättre blir det inte. Den snabba promenaden till buss 503 drar igång såväl pump som sinne. Sällan behöver jag numera höra att jag har kuddavtryck i ansiktet när jag med rosiga kinder anländer till jobbet. Mina favoritgrannar, småfåglarna, har visat stor uppskattning för de öppnade kokosnötter jag hängt ut till dem. Imorgon skall vi gå på teater, något som dök upp hastigt och lustigt.

– Oförmågan att göra något åt min alltför stationära livsstil.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 24, 2010.

2 Responses to “10/10.”

  1. Har nyligen upptäckt att jag blivit utsatt för en lögn(-attack) av brutalaste slag på en broders blogg i din närhet.
    Jag skyr inga medel för att sanning åter skall skipas!!!
    The truth is out there, now and in the future HALLELUJAH MY LORD
    I can feel the power… moooaaaahahaha mooaaahahahha moooaaahaha

  2. Jo, jag läste det med. Kunde inte låta bli att finna det roliga i det. På något sätt har han funnit din akilleshäl, det är därför han hugger på dessa tacksamma ställen hela tiden. Blir intressant att se hur du går tillväga för att skipa den så kallade rättvisan:-) Önskar dig en God natt, N.

    /C

Leave a Reply

 
