Kung Bore regerar.

Ett nytt snöoväder drog i eftermiddags in över västkusten, lätträknade är nu de som fortfarande tycker att det är roligt med en vit vinter. Som med allt annat är det lite av nyhetens behag över snöflingornas vackra, men ack så besvärliga, drapering av landskapet. Omöjligt är det dock att tröttna på Älvsnabben, detta trevliga alternativ för att ta sig hem. Det var länge sedan sist, men idag unnade jag mig alltså en liten båttur. Göta älv som delar Hisingen från fastlandet fryser som bekant aldrig, även om en hel del is har lagt sig längs med sidorna. Det lät som en stenkross när båtens stålskrov forcerade de flytande flaken, etter värre lät det när is kom i kontakt med propellrarna – likt en jättelik hushållsassistent hackade den isflak till betydligt mindre bitar. Göteborg, min hemstad, skall då och då ses från älven – så är det bara.

Diverse synintryck från Göteborg. Från vänster: Stena Carrier i ett annorlunda perspektiv, Stena Lines Tysklands- och godsterminal i massivt snöoväder, Älvsnabben 4 – dagens val, Eriksbergskranen och Älvsborgsbron, Göteborgsoperan och slutligen en M31 på Karl Johansgatan. Göteborg, 2010.

+ Fick idag veta att såväl Mr M som Mr E kommer hem till Sveriges Framsida inför det stundande dopet. Varmt välkomna. Den senaste generationen bussar imponerar stort på mig, den Volvo 7500 som idag tog mig hem var försedd med ett mycket effektivt antispinn-system. Trots att det är en stor och tung ledbuss, som bara driver på en axel, kunde den stanna vid Hålldammen (hållplats i uppförsbacke) och faktiskt ta sig därifrån igen. Teknikens under.

– Vintern. Nu får det gärna bli vår, även om det lär bli en hel del smältvatten. Visst, 503an var sen – faktiskt hela 12 minuter. Men det är något man kan leva med när snön faller. En uppenbart stressad äldre kvinna hemmahörande i Skatteparadiset lät dock chauffören få veta vad hon kände inför det oacceptabla skeendet. En klassisk surkärring – lika trevlig som önskvärd.

/Chris

~ by onemountainsplace on February 2, 2010.

2 Responses to “Kung Bore regerar.”

  1. Fantastiska foton Du tagit på sta´n. Jag har alltid varit oerhört förtjust i Göteborg. Ända sedan jag med barnsben årligen sprang omkring på Svenska Mässan, under Dagens Hushåll-veckan, har GBG haft en trogen plats i mitt hjärta, något som ytterligare stärkts i takt med stigande ålder då man fick utforska sta´n på egen hand. I ungdomens glada dagar spenderades de flesta helger i GBG tillsammans med goda vänner. Skivaffärer, konserter och middagar på våra favoritrestauranger hörde till återkommande mål på besöken. Behöver jag tillägga att första helgen då mitt körkort var nytaget, vintern 1989, styrdes min nyligen köpta bil(VW Golf-79) till Göteborg. Jag minns att det tog en stund på kvällen innan vi hittade ut ur sta´n för att åka hem 🙂

    Ingen bra dag idag… saknaden gör sig mycket tydligt påmind…

  2. De e bara att hålla med föregående talare. Chris tar foton i absolut världsklass 🙂 Miss You Boys!!!

Leave a Reply

 
