Vinter, så som den skall vara.

Ett underbart väder råder i skrivande stund – det finns faktiskt ingen form av sarkasm i det uttalandet. Snön töar bort och det regnar, denna fantastiska nederbördsform som varit så hett efterlängtad av undertecknad. Jag var nyss ute vid residensets återvinningsstation och jag bara njöt av det härliga duggregnet ihop med den förhållandevis milda temperaturen. Allt medans jag vikte kartonger och hivade plast, tidningar och konservburkar. Jag väljer att se det som ett vårtecken, även om det egentligen är en ganska ordinär vinterkväll i Glennborg. Det är ju vad man är uppvuxen med: Vintermånad, regn, nollgradigt och pulkan i förrådet. Skönt att allt åter är som det skall vara.

Mitt miljöbilstillstånd för Göteborgs kommun gick ut vid årsskiftet. Och eftersom jag numera bor i grannkommunen Partille får jag inte ut något nytt. Det är bara att betala – likt de flesta andra. Polisens bilar uppfyller sällan normen för en miljöbil, men jag anar att en polisspade fungerar minst lika bra som ett P-tillstånd. Göteborg, Färgaregatan, 2004.

+ “N” har köpt sig en sprillans ny Ford Fiesta – bara att gratulera. Nu lär han kunna pendla problemfritt i några år framöver. Trimmern är nu fulladdad och jag kan äntligen justera min bollfrilla, även om direktörn brukar hävda att jag ser ut som Disney´s Lilla Kycklingen med mina stora glasögon ihop med den korta snaggen. Han har en poäng.

– Tre Kronor åkte ur OS-turneringen efter att ha förlorat mot Slovakien. En efter en droppar de nu av – kollegorna. Omklädningsskåp lämnas tomma och de tackar för sig. Känslan är underlig, men snart är det även min tur. Nog saknar jag miljöbilstillståndet i min Toyota Aygo, det var verkligen smidigt att kunna parkera gratis på de mest trevliga ställen, gärna framför NK på Östra Hamngatan eller Bergakungen när man avnjöt en god film. Numera får man leta billiga lösningar som alla andra – typ Heden.

/Chris

~ by onemountainsplace on February 25, 2010.

5 Responses to “Vinter, så som den skall vara.”

  1. Även en sprillans ny Ford kan krångla. Drabbar aldrig en Saab-ägare dock. Men vad jag ville ha sagt är, om Fordden krånglar då kan de vara käckt me en MOBILTELEFON!!! 🙂

  2. Om mobiltelefon saknas eller krånglar är det käckt med en Fårdd, den kan man lita på! “Jala´ schiiit´ all´så, `faaaaan va´”

  3. Hört talas om Kärrabondens hemliga lotteri???? 🙂

  4. “N”, kan väl få berätta själv. Om han hittar ut ur vinstregnet vill säga. 🙂

Leave a Reply

 
