På plats bland dödligt vackra skönheter.

Delar av dagen ägnades åt att gå runt på Universeum tillsammans med mina bröder och några av brorsbarnen. Det var några år sedan sist men saker var sig lika, på ett positivt sätt. Akvarierna är magnifika, och den tropiska djungeln likaså. Avdelningen för giftormarna är en liten favorit, där den Östliga diamantskallerormen är pricken över i. Det är en stor, aktiv och dödligt giftig orm med mängder av människors liv på sitt samvete. Numera undanträngd och tämligen sällsynt på grund av samhällenas utbyggnad. Att fotografera en tedde sig idag omöjligt, två av exemplaren låg och slaggade i alltför mörk skugga och den tredje var i konstant rörelse. Nåväl, summerat en trevlig vistelse även om inträdet känns väl dyrt, brorsbarnen hade dock en kul stund under några eftermiddagstimmar.

Det är inte lätt att få till några bra bilder genom glaset på Universeum, de tenderar att bli lite halvflata. Men här kommer likt väl ett litet urval från dagens besök. Fr.v: Grön mamba, Blå trädvaran, vanlig svensk snok, en krabba av okänt slag, sandhuggormar och den gröna mamban igen – med sällan skådad ögonkontakt. Göteborg, Universeum, 2010.

+ Mitt favoritdjur på Universeum har alltid varit Diamantskallerormen för att den ger ett så kraftfullt intryck. Dagens möte med den gröna mamban var dock väl så häftigt, ormen var på alerten och blicken riktades rakt mot mig vid flera tillfällen. Imorgon börjar det nya jobbet, eller ja snarare min huvudtjänst. Ser fram mot detta mycket, kunde dock önskat att min förkylning kunde ha slagit till någon annan gång.

– Förkyld, även om det börjar att ge med sig.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 1, 2010.

One Response to “På plats bland dödligt vackra skönheter.”

  1. Jag skall, ovilligt, erkänna att jag är avundsjuk på din nya tjänst i firman. -En tjänst som är dig upp i dagen!
    Jag skall därför, högst villigt, gratulera dig till denna nya utmaning, du är väl värd den.
    Saknar redan firman, hoppas vara tillbaka inom en inte alltför lång framtid…

Leave a Reply

 
