En variant på Camel Trophy.

Jämförelsen med det klassiska djungelrallyt som kördes mellan 1980 och 2000, där världens främsta äventyrare och terrängbilsförare tävlade om att ta sig fram genom världens djungler med varsin extrautrustad Land Rover, är inte helt tagen ur luften. Vår HSB-förening har som policy att inte röja snö på vår parkeringsyta, något som i kombination med kung Bores härjningar gjort den i det närmaste ofarbar under två veckors tid. Det som till en början var nästan halvmetern nysnö, blev förvandlat till 30 cm blötsnö för att slutligen omvandlas till kompakt is. Att Aygon är försedd med dubbdäck hjälper föga, detta då den vid två tillfällen blivit hängandes på underredet. I brist på fyrhjulsdrift torde en vinsch vara den mest ultimata lösningen, men hur skulle det te sig? Förmodligen skulle den lilla bilen bli mer framtung än en Audi 90 2.3E. Våren har idag anlänt på allvar till Skatteparadiset, några plusgrader har börjat ge resultat även på parkeringens packis – dock så skrapar bilen i undertill fortfarande. Jag vet inte vad föreningen sparar in på att ignorera behovet av plogning, men jag känner att här bedrar snålheten uppenbart visheten.

Efter att föreningen har sparat in på snöröjningen så har nu en knappt körbar yta uppstått. Vid minst två tillfällen har Aygon fastnat i de två decimeter djupa håligheter som uppstått i den kompakta isen. Synd att att det inte åtgärdades redan under den tid som det endast var blötsnö – nu är det bara salt och ishacka som hjälper. Partille, Residenset, 2010.

+ Frysen fylld med hönökakor och bättre blir det. I kylen väntar såväl en lagrad Grevé som rökt makrill. Jag gillar verkligen mitt nya jobb, det är nästan så att jag skäms när jag påstår att jag knappt tänkt på det gamla alls. Full fart framåt. Det nya schemat är inte så dumt i alla fall. Varannan helg är det tjänstgöring, men det gör också att jag är ledig många dagar mitt i veckorna. Inte så tokigt alls. För närvarande är det 24 för nästan hela slanten. Tar mig just nu igenom säsong 5 (igen) för att på så sätt stå förberedd för säsong 6 – som jag ännu inte sett mer än några avsnitt av. Som bekant, för en del, går säsong 8 just nu i USA. Det lär för övrigt vara den sista, vilket vore skönt för stackars Jack Bauer som upplevt mer än de flesta under några hektiska dygn.

– Vintern är stygg mot fordonen redan som det är, det hade varit en trevlig gest om föreningen hade kunnat tänka sig att lägga några tusingar på att få en drägligt snö- och isbefriad parkering.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 8, 2010.

2 Responses to “En variant på Camel Trophy.”

  1. Du är inte ensam broder. Även Hisingens Beverly Hills är täckt av en kompakt ismassa. Mister “N” nobbade vinsten i Kärrabondens lotteri, en mobiltelefon med tillbehör. Full respekt för hans beslut, men kampen är icke över. Unwillingness Is frozen fear. 🙂

    • Ja, ge inte upp. Killen är ju i större behov av en Cellphone än de flesta andra. Färdandes i obygden, ofta under okristliga tider och helt oförmögen att hjälpa sig själv eller andra utifall nöd skulle inträffa. Keep up the good work – “N” will soon join the club. Hopefully.

      /C

Leave a Reply

 
