Resegaranti.

När jag morgontrött för några veckor sedan på spårvagnen läste Metro trodde jag inte mina ögon. Aldrig någonsin hade jag trott att jag skulle få se rubriken “Försvaret går med vinst”. Tydligen så är det sant, försvarsminister Sten Tolgfors hävdar att man förra året gick plus med hela 2,5 miljarder. Detta känns spontant väldigt underligt, hela mitt liv har jag fått höra om idel besparingskrav, oavsett sittande regerings kulör. Bantningen har således till slut gett ekonomiskt gynnsamma effekter – självfallet är det ju så att man kan vända förlust till vinst genom att göra sig av med folk, anläggningar, utrustning. En miljard av vinstpengarna kommer att tillfalla Försvarsmakten för att de skall kunna klara av en väntande stor omställning. Resterande stålar går direkt in i statskassan.

Kan en buss vara söt, eller rent av gullig? Det spontana svaret på den frågan är nej, men när man väl har sett de små söta Neoplan som trafikerar linjerna 63 och 506 är det lätt att ändra uppfattning. Bussmodellen är helt enkelt en nästan fullstor buss med näpna små mått, enkelmonterade hjul på drivaxeln och en liten gnisslande motor baktill. Helt klart söt. Göteborg, Drottningtorget, 2010.

Västtrafik tillämpar en så kallad resegaranti, om man blir mer än tjugo minuter försenad som följd av att de inte lyckats fullgöra sina åtaganden så betalar de ut ersättning för taxiresor, egna mil etc. För första gången har jag tänkt att använda mig av denna garanti. Häromdagen så kom det ingen 515 till residensets hållplats, i alla fall inte i utsatt tid. Först 25 minuter senare kom föraren dundrandes i ordentlig fart. Chauffören gjorde förstås så gott han kunde, men eftersom att jag blev sittandes på ett helt öde Allum i väntan på nästa Blå Express och dessutom kom för sent till jobbet så skall jag nu begagna mig av möjligheten att kräva ersättning. Vad den blir i mitt fall blir intressant att se, kanske några extrakronor på färdbeviset.

Försvarsmakten genererade förra året en rejäl vinst – åtminstone i kronor räknat. Vad gäller kvalitet, och kanske framförallt – numerärt, är det säkerligen inte lika roligt. Kanske inte så konstigt när man lagt ner vart och vartannat regemente och skrotat hela tänket med ett invasionsförsvar. Såtenäs, F7, 2009.

+ Svängde förbi min gamla kunds nervcentra för att överlämna en rest från den gångna tiden. “N” uppenbarade sig i egen hög person, allt såg ut som vanligt – inte minst hans leende. Döm om min förvåning när jag under min lunchpromenad i stadens centrala delar kunde konstatera att polisen faktiskt har en och annan fullt utrustad civilbil som inte är Volvo V70, Saab 9-3 eller 9-5. Säsong 5 av 24 är avklarad. Första DVDn i i sjätte säsongens box är laddad och jag skall nu bli varse hur det egentligen gick med President Charles Logan, Audrey Raines, Chloe O´Brian och inte minst – Jack Bauer som hamnade i kinesernas händer. Veckor av torka har gått – nu är det dags att unna sig ett glas Laphroaig – tioåring, för det är vad som finns hemma.

– Hur mycket hund kan en bil lukta? Ja, jag kan i alla fall intyga att den bil jag ärver från nattskiftets hundenhet luktar ovädrad kennel upphöjt med tjugo. Jag anser mig vara härdad då jag ändå haft hund själv i en herrans massa år, men här snackar vi hår och en doft som få andra doftkällor slår. Rivalernas ekipering var såväl stilig som eh… mindre stilig. De såg faktiskt ut som en lite udda blandning av uppklädda korgossar och nerklädda bönder.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 16, 2010.

4 Responses to “Resegaranti.”

  1. Kanske inte de mest bekväma kläderna, antingen det gäller material eller storlekar. Kunden är däremot lika trivsam som vanligt.

    • Härligt att höra, jag känner att du gjorde ett riktigt val. Men jag ser fram mot när vi åter kommer att bli arbetskamrater – kanske efter en vunnen upphandling på en för oss idealisk flygplats. Take Care.

      /C

  2. “fly me to the moon, let me sing among those stars, let me see what spring is like, on jupiter and mars…”

  3. Mouahaha… Kan ju iofs bero på att kvar är endast ett gäng bönder>:)

Leave a Reply

 
