Det är på Blå det händer.

Min nya tjänst har tvingat mig att åter åka Blå Express till jobbet, detta för att favoriten 503s första avgång sker när jag redan börjat mitt arbetspass. Medans 503 mest är ett effektivt sätt att ta sig från A till B, utan några störningar eller konstigheter, så är Blå oftast – ursäkta liknelsen, en mer färgstark upplevelse. Allt som oftast är det åt det mörka hållet, såsom när en ny buss väl trafikerar linjen – och man trött tvingas se hela bakre delen vandaliserad från golv till tak. Lite roligare var det då på vägen hem häromdagen, när 503 tråkigt nog uteblev helt från sin sista tur. Blå framfördes då av en ung man, vars ekipering var fjärran från den uniformsstandard som brukar råda. Iklädd svarta Adidasbyxor med de karaktäristiska vita revärerna, ett riktigt fett armband och en T-shirt med ett långt halvprovokativt budskap så var detta inget annat än en fullfjädrad rocker. Som likt väl körde buss som en gud. Men nog undrade jag några gånger under den mjuka färden på E20 – Vem är det egentligen som kör vår buss och vem är det som betalar hans lön?

Det är på Blå det händer. Säga vad man vill, men det är i alla fall ofta som linjen bjuder på bloggmaterial. Jonsered, Jonseredsvägen, 2010.


Vårkänslorna är nu starka, min längtan till att åter kunna sitta på balkongen avnjutandes en kopp kaffe samtidigt som man kollar in naturens uppvaknande, eller drömmer sig bort i en bra bok, är nu påtaglig. Eller att på gasolgrillen få tillaga hemmagjorda hamburgare, med stark ost och rikligt med rå gullök mellan brödhalvorna. Eller varför inte knäcka en Carlsberg samtidigt som ett lättare duggregn passerar över Skatteparadiset och ett smattrande mot taket gör sig påmint. Jag stortrivs i residenset, även om det på intet sätt är gratis att bo här, och kanske då framförallt på vår fantastiska balkong som har kommit att bli en plats för sann avkoppling. Nytt för i år är att vi även skall börja nyttja verandan, men det blir nog mest till att odla tomater och örter där, den är inte direkt vad man brukar kalla insynsskyddad. Hursom, nu är våren här, och jag hoppas att det dröjer innan vi ser kung Bore igen.

Nu när våren anlänt är det inte långt kvar tills man kan knalla ut i naturen med makroobjektiv och termos. Förhoppningsvis kommer även detta år att innebära kontakt med en mängd häftiga djur i skog och mark. Särskilt mycket hoppas jag på att få kontakt med huggorm och korsspindel. Partille, Kvastekulla, 2009.

+ Angry Birds – helkul spel till min iPhone 3G. Dubbelkalas idag, korv, kaffe och tårta serverades i bästa sällskap. Kat. Fortsätter hon så här har vi snart en rosa Volvo V50 på parkeringen och jag kommer att få vinka av henne på Landvetter då hon skall resa till Dallas. Plötsligt känns inget av det där särskilt fjärran längre.

– 503 uteblev helt på torsdagskvällen, istället blev det viss väntan på Blå som då börjat köra efter det glesa kvällsschemat. Återigen dags att nyttja Västtrafiks resegaranti – snart blir nästa månadskort gratis. Kan man hoppas.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 27, 2010.

Leave a Reply

 
