11 minuter.

Man kan välja att benämna det trötthet, lättja eller slarv. Oavsett namn på beteendet att inte sätta telefonen på väckning så avlöpte det, som skulle kunna bli en försovning av rang, förhållandevis väl. Dagens första 515, mitt nödvändiga val, går från residenset kl 05.01. På grund av en mycket udda dröm, där jag skulle köra en patrullbil på ett akut ärende – men frustrerat inte kom någon vart på grund av att det satt fyrkantiga hjul på bilen, så vaknade jag med ett ryck. Jag intalade mig själv att detta inte kunde vara sanning, och det var det ju inte heller. Jag slappnade av, kollade lite lojt på min bäste vän, Tissot Navigator 3000, förvissad om att den skulle vara runt 02.00. Det var den inte, den var 04.50! Med andra ord max elva minuter tills bussens avgång. Likt en brandman slank jag ner i jeansen bredvid sängen, gårdagens T-shirt åkte på och det var bara att glömma frukostmackor och lunchlåda. Det enda, och absolut nödvändigaste, som hanns med var tandborstningen. En språngmarsch till hållplatsen och bussen kom rullandes någon minut tidigt. Ingen dag blir riktigt bra efter en sådan start, men det underlättar helt klart lite om man åtminstone kommer i tid.

Sedan sist har det hänt mycket. Bland annat är kinesiska Geely Automobile numera ägare till VCC – här representerat av bilen jag helst har ståendes på min parkeringsplats i Skatteparadiset; Volvo XC60 D5 AWD. Göteborg, Nedre Fogelbergsgatan, 2010.

En känsla av abstinens har redan hunnit infinna sig, den senaste tiden har jag haft för vana att avnjuta åtminstone något avsnitt per dag av 24. Säsongerna 5 och 6 är nu avverkade och då jag ännu inte har skaffat säsong 7 så har en tomhetskänsla uppstått. Visst kan även en inbiten fan som jag tycka att det blir såväl förutsägbart som tröttsamt lite då och då. Jack Bauer är ena stunden nationens bäste vän, för att sedan bli brännmärkt och jagad av de egna inom CTU. För att när allt är på väg att välta över – benådas och ta kontroll över situationen. Säsong 6 var långt från bäst, men jag vill ändå lyfta fram Morris O´Brian som den förmodligen bästa karaktären på länge. Till skillnad mot Kat så tycker jag att filmer och TV-produktioner generellt blir lite bättre med sorgliga slut – vad vore exempelvis den alldeles fantastiska Titanic utan det sorgliga slutet, där Rose DeWitt Bukater tvingas släppa sin älskade Jack Dawson ner i den iskalla Atlantens djup? Eller Braveheart utan avrättningsscenen där Edward Longshanks hejdukar grymt tar William Wallace av daga? Det är delvis det sorgliga som gör 24 så bra, varje säsongs sista avsnitt håller en mycket hög klass – knutar löses upp, folk kan andas ut, skurkarna är döda och Jack får en svår motgång. Säsong 6 avslutades med att han med glansiga ögon uppgivet tittar ut över Stilla havet från en hög klippa, precis medveten om att han aldrig mer kommer att få träffa sin älskade Audrey Raines. Jag vill påstå att serien är fortsatt bra, även om säsong 1-3 förstås är klart bäst.

Volvos varumärke är starkt. Av denna eldhärjade Volvo 744 fanns bara karossen kvar. Samt ett nästan helt oskadat Volvo-emblem på framskärmen. En lämpligare bild kunde jag knappast ha knäppt i sammanhanget. Partille, Järnringen, 2010.

Volvo Cars är numera kinesiskt. Det är nästan idel lovord i media över affären som slutligen gått i lås. Den unga tillverkaren Geely, som tidigare endast producerat bilar i de lägre prisklasserna, håller nu alltså i rodret på företaget som i hela världen är förknippat med säkerhet, kvalitet och skandinavisk design. Vad som nu kommer att hända vet nog ytterst få, de nya ägarna försäkrar dock att Volvo Personvagnar skall ligga kvar i Sverige och vara en självständig del inom företaget. Nog hade jag hellre sett konsortiumet Jakob som ägare, ja faktiskt även Ford. Men detta ligger långt bortom ens påverkan – det är helt enkelt bara att hålla tummarna för att detta kommer att bli hur bra som helst. VCCs ingenjörer både kan och vill. Med en ny ägare kanske de även får. Den som lever, han får också se.

New York City. Platsen för 24, säsong 8. Enligt uppgift så försöker Jack Bauer sig på ett lugnt familjeliv och verkar ha försonats med sin dotter Kim. Men det lugnet varar nog inte mer än ett halvt avsnitt. The Big Apple lär bli en läcker arena att följa honom på, och enligt Mr A så är den råare än någonsin. Bådar gott. Men i avsnitt 24 får de nog ta och avliva Bauer för evigt – det finns en gräns för hur länge en TV-serie kan pågå. NYC, Financial District, 2007.

+ På Thaikrogen fanns han; Mr D.A. – en gammal vän och kollega sedan många år, som varmt lade sin hand på min axel. Vem behöver egentligen Facebook för att hitta nära och kära? Soundtracket till 1492: Conquest of Paradise, producerat och framfört av Vangelis, är så fantastiskt bra. Det var ett tag sedan jag lyssnade på det nu, men det är bara att konstatera; Bättre blir det knappast. Imorgon skall jag äntligen få träffa min älskade M igen. På schemat står fotografering, Volvomuseet och intagande av mat. 24 – visst känns det som att man sett det mesta nu. Intrigerna är tämligen lika från säsong till säsong, men tack vare intressanta karaktärer, bra musik (Sean Callery), högoktanig action och sorgliga inslag så är det ändå väl värt att se.

– Glömde ställa klockan, men vaknade trots allt av mig själv 04.50. En rackarns snabb tandborstning – sedan var det bara att lägga benen på ryggen för att försöka hinna med 515. Som inte väntar på någon. VCC ägs numera av Geely, många är positivt inställda till affären, men jag befarar att Volvo Personvagnars kvalitetsrykte och fint klingande namn kommer att försämras radikalt.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 31, 2010.

3 Responses to “11 minuter.”

  1. Vart tog stoltheten och engagemanget över vår svenska bilindustri vägen kan man ju undra. Öhh förresten Chris, kan Du kloona Dig å ta B porten i morgon tror Du??? 🙂

    • Hehe, Quite an offer… Jag tar det. Mot tripplad lön, inga frågor från ledningen, en under cover uniform, falskt passerkort, tillgång till samtliga system och bjudlunch. Det är mitt bud – take it. Or leave it 😉

      Vakanser, vakanser. Vad vore livet som GL utan det? Förmodligen nära nog perfekt! Ha det fint, J Walker.

      /Chris

  2. Det är skillnad på vakanser och vakanser! I alla fall hur enkelt man kommer att lösa dem. Det borde De tänkt på i ett tidigare skede och även i kommande skeden -det blir vad De gör det till!!!

Leave a Reply

 
