Snart snurrar det.

Under gårdagen såg jag ett fantastiskt underhållande specialavsnitt av Top Gear. De tre fick välja var sin terränggående bil, för att sedan köra dessa från Amazonas mitt till Stilla havets kust i Chile. Slutligen, efter att ha kämpat mot lera, regn, floder, höga höjder, farliga och ofarliga djur, världens dödligaste vägar, saltöknar och sanddyner, stod en gammal Range Rover med Jeremy Clarkson som segrare efter att May´s trehjulsdrivna (!) Suzuki Vitara levererat för dåligt och Hammond´s Toyota Landcruiser på resans final snöpligt rullat ut för en brant sluttning och där slagits sönder och samman. Äventyraren i mig vaknade raskt till liv – tänk att få göra något liknande, med några goda vänner och ett fordon som skulle klara utmaningarna. Det vore kul som attan – mitt val skulle tveklöst bli en fyrhjulsdriven Scania, mer känd som terrängbil 30. En fantastisk lastbil, med ett otroligt härligt motorljud, terrängegenskaper som slår det mesta, robust till tusen och med ett utseende som man inte kan annat än älska. Jag hade förmånen att få köra en TGB 30 i lumpen och än idag kan jag minnas tiden bakom ratten med stor tillfredsställelse. Det är nu en gammal konstruktion, men Försvarsmakten har för avsikt att behålla den, och den sex-hjulsdrivna varianten – TBG 40, fram till 2020. Slår turen till, och jag blir mångmiljonär över en natt, ja då får det helt klart bli en äventyrlig resa av något slag. [TGB 30] [TGB 30]

När jag kollade in ett specialavsnitt av geniala Top Gear under gårdagen blev jag ordentligt sugen på att göra om deras bedrift: En bilburen expedition från Amazonas mitt till Stilla havets kust. Mitt val av fordon hade varit enkelt – TGB 30. Förmodligen det läckraste som skapats för ett liv utanför asfalten. Göteborg, Frihamnen – Swedish Battle Camp, 2006.

Efter ett otal överklaganden och beslutsvåndor så är nu snart Göteborgshjulet på plats. Ett antal Byggare Bob-personligheter kämpar frenetiskt för att få upp hjulet i tid, och mången göteborgare är nyfiken på projektet. Det gick inte att ta miste på när jag själv besökte platsen idag, mängder av folk fotograferade stödbenen, omgivna av två rejält stora mobilkranar. Hur det kommer att se ut börjar man nu få klart för sig, den blir väsentligt mindre än Stora Londons motsvarighet, the London Eye, den saken är klar. Klart är också att den tråkigt öde platsen Kanaltorget, verkligen behöver denna typ av konstruktion för att leva upp och inte bara vara en stor intetsägande yta.

Många nyfikna,inklusive undertecknad, var på plats idag för att kolla in monteringen av Göteborgs senaste silhuett, Pariserhjulet vid Operan. Helt ointresserad av spektaklet var dock den burkletande damen som var inne i sin egen värld. Göteborg, Kanaltorget, 2010.

+ Top Gear – programmet som slår allt annat på fingrarna. TGB 30 en ytterst kompetent lastbil, med ett tilltalande yttre men framförallt – vilket ljud. Sedan två veckor har jag börjat aktivera min lekamen. På mina lunchraster lyfter jag lite skrot, springer på löpbandet och traskar i crosstrainern. I afton var det dock äkta vara – en timmes powerwalking i Skatteparadisets skymning och friska luft.

– Hade glömt hur usel The Mask med Jim Carrey faktiskt är. Besviken blev jag raskt påmind om detta i afton då Kanal 5 sände den. 3/10.

/Chris

~ by onemountainsplace on April 10, 2010.

4 Responses to “Snart snurrar det.”

  1. Själv körde jag brigadstabens sambandsbil, TGB1313. Den med dubbla axlar baktill och ett stort skåp på som innehöll all tänkbar utrustning för att sköta sambandsrelaterade uppgifter på fält under strid. En oerhört angenäm del i livet, i alla fall sett från där man står nu. Tycker synd om de ungdomar idag som inte behöver göra värnplikten, antingen de vill eller inte.
    Tror inte det skadar att de får ett års uppfostran inom statens regi. Alltför många har mycket liten eller ingen uppfostran alls hemifrån.

  2. Här är vi väldigt eniga, “N”. Unga män behöver ett liv i grön mundering, få lämna boet på riktigt för ett tag och få lära sig att det finns något som heter eget ansvar. Det är en stor förlust att värnplikten inte längre är allmän – det är min fulla övertygelse. Och precis som i ditt fall så minns jag min värnplikt med ett stort leende på läpparna. Samt en stor portion saknad.

    /C

  3. “N”, lärde sig säkert en del i den gröna munderingen. Dock fick han inte med sig den sambandsrelaterade delen hem. För övrigt instämmer jag till fullo. 🙂

  4. Min bäste J Walker, är mycket imponerad av dina idoga och trägna övertalningskampanjer mot mig vad det gäller bärbar telefåni´ .
    Har du över huvud taget reflekterat över den obefintliga framgången i frågan? Jag är övertygad om att mobiltelefoner är en tillfällig fluga som snart går över…(fasiken vad det lät bekant det påståendet).

Leave a Reply

 
