Korg 42.

Hjulet har nu sedan en tid fått alla korgarna monterade, och det blev genast väsentligt mycket vackrare. Nästan varje dag hamnar Hjulet i mitt blickfång och det tog inte lång tid innan den enda svarta korgen fångade min uppmärksamhet. Vid närmare granskning visade det sig vara en VIP-korg – förmodligen i första hand ämnad åt stadens mer välbemedlade personer. Säkerligen är den inredd som en direktionsvagn, med läderklädda dynor, röd heltäckningsmatta, lyxiga trä- och metallinslag, askfat och champagnekyl. Göteborgs skyline en härlig sommarkväll, med findricka och en härlig doft av exklusiva material – kanske kan vara något.

Korg 42 är en VIP-korg – vad som skiljer den på insidan från de andra har jag ingen aning om. Men törs man gissa på exklusivare sittdynor, champagnekyl och heltäckningsmatta? Göteborg, Kanaltorget, 2010.

Fredagskvällen tillbringades i Alingsås där det idkades frågesport i form av Buzz!, ett underhållande spel till Playstation 3. Man blir försedd med en handkontroll, får välja en karaktär och sedan gäller det bara att försöka svara så rätt som möjligt. Allt medans man blir hyllad respektive sågad, av den animerade programledaren med samma namn som spelet. Efter att ölen börjat verka blev det förstås lite skönsång i SingStar där Coldplay´s Fix You blev kvällens mest framförda. Till sist blev det även lite spel av rang; Batman: Arkham Asylum. Spelet börjar med att Batman och GCPD, Gotham City Police Department, eskorterar The Joker in i Gotham City´s fängelse – Arkham Asylum. Självklart har den förslagna brottslingen planerat alltihop och lyckas bli fritagen. Helt plötsligt är man själv den jagade – inlåst på ett ställe med allehanda trevliga typer som bara vill se dig död – såsom Harley Quinn, Poison Ivy, Killer Croc och Scarecrow. Jag förstår varför spelet har hyllats av en enig kritikerkår – det här har stämning, känsla och ett härligt djup. Man vill bara ha mer – och det får jag när jag köper mig en PS3. [Batman: Arkham Asylum]

Batman, den störste av alla mina fiktiva idoler, här synlig i London av alla ställen. En stenhård brottskämpe som till skillnad mot riktiga superhjältar aldrig någonsin blir för mycket. Numera finns hans äventyr även till Playstation 3 och jag vart fullständigt trollbunden. Snacka om stämningsfullt. London, Westminster Bridge Rd. 2008.

+ Igår hade föreningen städdag, nu är allt som kan förknippas med vinterns härjningar ett minne blott. Själv kom jag för sent för att kunna deltaga i de allmänna arbetena och fick helt enkelt fokusera på residensets privata ytor. Hur som det blev vårstädat. Batman: Arkham Asylum. Vilket spel, vilken stämning. Går inte att beskriva, bör upplevas. Buzz! Frågesportsspel som är som roligast när man är fyra. Och få saker går upp mot att få slänga en paj i ansiktet på någon av dina medspelare när du svarat rätt och snabbast. PS3 – behöver knappast en presentation. En verklighet i många hem, dock ej mitt. Vilket det måste bli ändring på. Lady GaGa fick ganska tidigt epitetet “den nya Madonna“, något jag först fnös föraktfullt åt. Efter att flera av hennes produktioner fallit mig i smaken, har jag numera fallit in i ledet och har insett hennes storhet. Luftslottet som sprängdes gick igår på SVT, äntligen fick jag se upplösningen av denna riktigt bra, svenska, trilogi. 7/10.

– E20 har från Jonsered upp till Jerikotunneln inte mindre än tre filer. Varför hamnar då såväl lastbilar som Medelsvensson i mittenfilen? Hållandes långt lägre hastighet än tillåtna 110? Trafikskolorna har fundamentalt misslyckats med att lära ut hur fordon skall placeras på våra vägar – det är en sanning. Varje dag.

/Chris

~ by onemountainsplace on April 25, 2010.

Leave a Reply

 
