Likt ett damoklessvärd.

Självaste Times Square, en plats som annars för tankarna till en riktigt aktiv myrstack, stod i det närmaste helt öde under några timmar under gårdagen. Detta för att någon illasinnad individ valt att parkera en falskskyltad SUV, fylld med propangas, bensindunkar, fyrverkerier och klockor anslutna till batterier, på platsen som aldrig någonsin sover. Knappast en domedagsbomb således, men fullt tillräckligt för att göra stor skada på en så tätt befolkad plats som denna. Nu har en talibansk gruppering gått ut och tagit på sig det misslyckade attentatsförsöket, något som säkerligen fler kommer att göra. Vad som till viss del talar mot detta är att man sett en vit man i 40 årsåldern springa från platsen alldeles innan bilen började att ryka. Den kommande utredningen kanske kommer att skapa lite ljus över vem som egentligen hade dessa onda avsikter. Hur som, detta var en liten påminnelse om att hotbilden ingalunda är över – USA har många fiender och få saker ger så mycket publicitet som en attack mot en av västvärldens främsta symboler – New York City. [New York Times]

NYPD tränar sedan 9-11 ofta på hur de skall agera vid terrorattacker mot staden. I stort sett dagligen förekommer så kallade Surge Drills, något som för den oinvigde mest ser ut som en gigantisk maktdemonstration, där i stort sett hur många polisbilar som helst i hög fart rullar fram på stadens gator i konvoj. NYC, 2007.

Först idag kom jag att tänka på hur slarvig jag var med min egen säkerhet vid ett tillfälle under gårdagen. Om jag hoppade över bilbältet? Ingalunda – skulle aldrig köra en meter utan fegsnöret, helt enkelt för att en krock i 30 km/h eller mer, är direkt dödande om man krockar en airbagförsedd bil utan det. Nej, mitt slarv var av annan karaktär. Det hade varit inbrott och i den splittrade rutan gapade ett stort hål. Efter att ha måttat och funderat ut hur jag skulle skrida till verket med min skyddstäckning (vi sätter upp glasskivor provisoriskt utanpå inbrottsskadan för att ingen skall skära sig, för att det inte skall regna in och för att skapa ett tillfälligt fönster) så stack jag in huvudet i hålet för att kolla vart jag skulle fästa glasskivorna. När jag sedan vände blicken uppåt såg jag en meterlång glasskärva som dinglade likt ett damoklessvärd ovanför min hals, skärvan var dessutom knäckt lite i vinkel – med andra ord en högeffektiv giljotin som till och med Robespierre hade gillat. Hade den lossnat från karmen hade jag förmodligen ådragit mig en blödning av svåra mått. Det var en väckarklocka jag behövde, kalla det slarv, lättja eller vad du vill – det är i alla fall livsfarligt.

Likt ett svärd hängde den stora och sylvassa glasskärvan över min hals. För ett ögonblick glömde jag min fänriks gyllene mantra “-Den förberedde överlever alltid”. Slarv skördar massvis med människoliv, man är ju inte mer än människa, och människor gör det gärna lätt för sig. Men nu fick jag mig som sagt en tankeställare. Gräfsnäs, 2008.

+ I Love New York, något jag ingalunda är ensam om. Men när jag i morse lyssnade på P3 så ringde de en tjej som rapporterade om sina upplevelser i Kalifornien. Efter att det fängslande inslaget var klart kände jag ett starkt sug – dit måste jag verkligen åka. Los Angeles, San Fransisco och San Diego. Jag vill se dessa städer – nu.

– Det är när man slappnar av och gör saker lite på rutin som olyckorna händer. Om det sedan handlar om bilbältet, skyddsvästen, hjälmen, isdubbarna eller ren och skär självbevarelsedrift är egentligen sak samma. Det jobbigaste nu är väl att man, efter att ha erkänt sitt slarv, lär bli uppsträckt av såväl mor som fru. Om gårdagen var en riktigt trivsam arbetsdag så var dagen det rakt motsatta. En sån där dag när man fick åka på de mest bisarra larminstallationer, där nycklar fastnade i lås, Ledningscentralen beordrade akutjobb precis när kaffet var färdigbryggt och man hela tiden tenderade att befinna sig i fel ände av distriktet när någon ville ha skydd eller service. Rena natta.

~ by onemountainsplace on May 2, 2010.

Leave a Reply

 
