Cherry Coke.

När girighet tar överhanden finns det lite som hindrar att människan tar ut svängarna ordentligt. Ett lysande exempel på detta är den stora mutskandalen som uppdagats i Göteborg. En mer filmvänlig variant på temat girighet står dock att finna i New York City. En före detta, Jorge H. Arbaje-Diaz, och en aktiv polisman, Emmanuel Tavarez, har under flera års tid – oberoende av varandra, rånat kriminella runt om i staden på pengar och droger. Genom att färdas i fordon, till utseendet mycket lika civila polisbilar, användandes överdragsjackor uppmärkta som NYPDs egna har man tillsammans med handplockat skubb, utfört runt 100 rån mot såväl organiserade som oorganiserade tjuvar och banditer. Roande – om det inte vore för att de är/har varit polismän. Straff mellan 10 år och livstid väntar nu på de båda om de fälls, men jag kan inte påstå att jag känner för dem. Däremot känner jag för alla de som gör sitt jobb utan att sätta personlig vinning i främsta ledet. The Big Apple´s poliskår har nu fått en kollektiv stämpel som opålitliga, något som tar tid att tvätta bort. Man upphör aldrig att förvånas.

NYPD skakas nu av två händelser likt hämtade ur en halvbra amerikansk actionfilm. En aktiv, och en före detta, polisman har – helt oberoende av varandra, satt i system att råna kriminella genom att upprätta falska polisrazzior. Det avbildade 20e distriktet har dock inget med inlägget att göra. NYC, West 82nd St. 2007.

In på mitt kontor kom han, svettig och grann – Dajel. Han ställde två burkar på mitt skrivbord, sade “Varsågod – de finns att köpa på ICAs USA-hylla“, och försvann sedan lika snabbt. På bordet stod två importerade skönheter – en Cherry Coke och en Vanilla Coke. I mångt och och mycket är jag som min far, generellt tycker jag att läsk är alltför sött och sliskigt, öl, vin och vatten är ju faktiskt väsentligt godare. Men visst blir man sugen då och då, vid de få tillfällena kan det vara roligt att unna sig något alldeles extra. Som häromdagen då – väl hemma intogs Cherry´n under andaktliga former på residensets balkong. Den vackra burken kyldes först ner ordentligt och kom sedan till sin fulla rätt bland tusentals blommande körsbärsblommor. Fem minuter av sann njutning. Samt en rejäl dos oförståelse, ty jag kan inte inse varför denna dryck, egentligen ämnad för gudar, inte slagit hemma i Svedala. 

Kalla den käringdricka, alltför söt eller vad du vill. I min värld är den, med körsbär smaksatta, Coca Colan inget annat än fulländad. Partille, Residenset, 2010.

+ Cherry Coke – torde vara världens godaste läskeblask. Vanilla Coke, även denna visade sig vara välsmakande, men jag vill nog påstå att originalet är bättre. Kul dock att Kat, som först rynkade på näsan till förslaget att smaka lite, faktiskt tog påfyllning av vaniljcolan. Syttende Maj är det och därför vill jag passa på att gratulera vår stenrika lillebror, tillika vårt västra och otroligt vackra grannland, Norge.

– Det är alltid trist när någon man förväntar sig lite mer av, ertappas med fingrarna i kakburken. Minns alltför väl när en kollega gjorde det oförlåtliga i min egen bransch, läs stöld, och att vi sedan under en längre tid fick brottas med såväl tung besvikelse, trista tidningsartiklar och konkreta verbala påhopp. Byggare Bob behagade inte infinna sig idag, trots att det var utlovat någon gång mellan 08-16. Men det blev i alla fall städat på vinden och högst sannolikt kommer han och hans mannar under morgondagen.

/Chris

~ by onemountainsplace on May 17, 2010.

3 Responses to “Cherry Coke.”

  1. Cherry Coke och Vanilla Coke -otäcka avyttringar i the Cokefamily.
    Ord som jag helst inte använder i mitt tal, utom i nödfall. Ett sådant fall har nu uppstått i och med dina beskrivningar av dessa två “drycker” i, tyvärr, alltför positiva ordalag. Hoppas du snart inser att du behöver hjälp. För hjälp finns, även för dig broder 🙂

  2. Är benägen att hålla med N här. Han måste satt morgoncolan i halsen när han såg Ditt inlägg stackarn. 🙂 Cherry Coke and Vanilla tastes like hell!!!

  3. Ni är uppenbart två förändringsfientliga och bittra livsformer… 😉 Jag tycker synd om Er. Kan ha med Er ålder att göra.

    Hur som; Jag kommer dock att fortsätta mitt lobbyarbete för att få hem drickan på riktigt. Tills dess köper jag Cherry´n på ICA, självfallet tillsammans med några original – som inte alls är dum på något sätt.

    /C

Leave a Reply

 
