Bästkusten.

Så är det, de fyra kommunerna Kungälv, Stenungsund, Tjörn och Orust – som ju utgör det södra Bohuslän, samarbetar genom ett samägt företag som kallar sig Bästkusten. Ett fyndigt namn som inte kunde passat bättre. Västkusten är ju, när allt kommer omkring, helt enkelt bäst. Idag har jag haft nöjet att få beta av delar av Tjörns vackra platser, även om förstås mycket säkerligen återstår. Rönnäng blev första etappmålet, en pärla vacker som få. Den vackra kyrkan väckte härliga minnen till liv, det var här som mig gode vän Mr D.A. gifte sig för en massa år sedan och där den fina bröllopstårtan delades upp med ett jättelikt svärd på restaurang Salt & Sill på Klädesholmen. Som för övrigt blev nästa delmål. Den lilla ön hyser mängder med attraktiva hus, nästan alltid i vitt, många som hämtade från mina mest flärdfulla drömmar. Slutligen blev det en sväng till Skärhamn, även detta en ytterst tilltalande håla. Där båtar är det tydligaste inslaget. Summerat en härlig tur, nästa gång får det bli grannen Orust. [Salt & Sill]

En fantastisk dag, med ett fantastiskt väder. Under timmarna tre vistades jag på Tjörn – jag fick där avnjuta vackra synintryck, intryck som kameran inte kan göra rättvisa. Hur som, här kommer ett litet urval. Tjörn, Klädesholmen/Skärhamn/Rönnäng, 2010.

+ Tvivelsutan årets hittills skönaste dag. Först en ljuvlig tur på Tjörn och sedan grillning av hamburgare på balkongen. Långt in på kvällen satt jag kvar på residensets ljuvliga “uterum” och jag kan inte minnas när jag mådde så fint sist. Salt & Sill, två gånger har jag varit där och maten är bara ljuvlig. Kolla gärna in den snygga hemsidan, länk ovan, nästan lika snygg som omgivningarna där restaurangen är belägen. Imorgon bär det av till Stockholm, en stad man aldrig kan få för mycket av.

– Återigen kraftig huvudvärk vid dagens armhävningsövningar. Riktigt tråkigt att behöva avbryta igen, äta en Ipren och vila.

/Chris

~ by onemountainsplace on May 19, 2010.

Leave a Reply

 
