Plattan i mattan.

Långvecka på arbetet och därför blir det heller inte särskilt mycket skrivande. Helt enkelt för att jag varken hinner eller orkar. Även kameran har haft ledigt i snart en vecka – men det blir nog ordning på det i sinom tid. Blå Express har fått utstå mycket kritik på min blogg under snart två års tid. Mestadels har det handlat om att linjen utsatts för skadegörelse i hög grad, samt att man valt att trafikera den med de äldsta boggiebussarna man har i drift – Volvo B10M. 503 har, när så är möjligt, därför blivit mitt förstahandsval för resor mellan Skatteparadiset och Göteborg. Under två dagar har jag haft utbildning på schemat – därför har valet också fallit på linjen som är bra mycket mer Express än vad Blå faktiskt är – ja, just det: 503. En annan anledning till att välja 503 och, för all del, dess långsammare och mer omständiga kusin – 513, är för att de går från Göteborg och nästan hela vägen fram till residensets dörr. Utan byten. För Västtrafiks system är med all rätt bespottat av mången resenär. Det fungerar fint med månadsladdning, men när man enbart tankar det med pengar är det minst sagt omständigt. Speciellt när man skall byta linje och resa över zongränser.

Jag åker gärna fort, mer ogärna ryckigt. En del av de chaufförer som kör buss åt Västtrafik torde i alla fall kugga tämligen omgående på Rolls-Royce Training School – där vikten av etikett och förmågan att köra mjukt men ändå effektivt premieras. Hisings Backa, Körkarlens gata, 2004.

Nåväl, 513 framfördes igår av en föga intresserad förare. När resenärerna klev på satt han och petade med sina naglar och höjde inte för ett ögonblick blicken. Bussen var dessutom inte helt som den skulle. I normalfallet så är det inte möjligt att köra innan dörrarna stängts. I denna gick det bra, och vid två tillfällen fick vi gapa till föraren att stänga dörrarna så att ingen/inget skulle trilla ut. I morse trafikerades 503 av en reservernas reservbuss. Kort, spartansk och inte minst – ohyggligt varm. Den arma chauffören visste inte alls hur man reglerade temperaturen. Väl framme vid Svingeln rann svetten längs ryggen. Sedan var det då 513 hem idag. Helt utan känsla och med plattan konstant i durken framfördes den stora ledbussen hem i rusningstrafiken. Tvära inbromsningar kryddades med friska kurvtagningar och fullgas vid alla accelerationer. Dessutom glömde chaffisen, uppenbart en av begåvningsreservens främsta företrädare, att han faktiskt körde en 18 meter lång och ledad buss. Ty när han backade ut från Allum vek sig hela bussen i mer än 45 grader. Helt klart en udda upplevelse att få se sina medpassagerare genom sidorutan. Fru Fortuna – jag ber dig. Var med mig så att jag istället kan köpa mig en trevlig bil för att slippa detta spektakel.

Kollektivtrafiken är rätt effektiv i Partille, det måste jag ändå lyfta fram. Men visst är jag ofantligt trött på att passa tider, dela kupé med folk jag inte vill ta i med tång och behöva utstå en och annan chaufförs totala oförmåga till att köra mjukt. Partille, E20, 2009.

+ M har tagit en riktigt tung seger. Utöver en betygsskörd som kan ta henne direkt till… eh, ja – egentligen vad hon vill. Jag är så stolt över dig! Top Model, denna säsong (13) med modeller som är långt kortare än vad marknaden “kräver”. Serien som lockar mig, mest på grund av färgstarka programledare, domare och fotosessionerna, går nu mot sitt säsongsavslut. Glädjande nog har såväl min som Kat´s stora favorit tagit sig till final. Och eftersom det redan är avgjort borta i US of A så passade jag på att googla efter årets segrare – Nicole Fox. Sann rättvisa.

– Åka kollektivt. Jag gillar det verkligen. Inte.

/Chris

~ by onemountainsplace on June 9, 2010.

Leave a Reply

 
