Skat.

Göteborg har återigen förärats med ett finbesök. Skat, numera en lokal kändis, syns från och till på Sveriges framsida. Anledningen torde till stor del vara att ägaren Charles Simonyi´s (skaparen av kalkylprogrammet Excel – nästan i var mans dator) fru Lisa Persdotter som bekant har sitt ursprung i våra trakter. När jag under gårdagen tittade närmare på skeppet konstaterades det ganska snabbt att det är puts och studs som gäller på det läckra flytetyget, som till färgen och i vissa detaljer nästan ger sken av att vara ett örlogsfartyg. Det polerades, putsades och tvättades av flitiga besättningsmän. Sammantaget är det ett stilrent fartyg – helt befriat från smaklöst bjäfs som annars kan förekomma på liknande båtar. 2002 byggdes hon, hon är sjuttio meter lång och är flaggad på Cayman Islands. Missade du henne denna gång, så lär det säkert komma fler tillfällen. Passa då på att kolla in det flytande undret och dröm dig bort för några minuter.

Skat har jag sett i Göteborg vid åtminstone tre tillfällen – ett fartyg som är lika smakfullt som lyxigt. En shoppingbil för snabba inköp, Porsche Cayenne, stod invid fartyget som polerades upp av flitiga besättningsmän. Den världskända ägaren såg jag dock inte röken av. Göteborg, Skeppsbron, 2010.

+ Skat – ett läckert fartyg på alla sätt och vis. Förutom ekonomiskt då – men det kan nog vara nyttigt att få drömma om något ouppnåeligt. Det är drömmar som ger, åtminstone mig, den extra drivkraften då och då. Fotbolls-VM är igång och det skall bli kul att få avnjuta en och annan match på TV. Sverige får ju inte vara med och leka, så jag hejar förstås på England, men tror på Spanien och tycker att det vore kul om såväl Nigeria som Elfenbenskusten, med sina svenska härförare, faktiskt går riktigt långt.

– Midsommarafton närmar sig. Av det tradionsenliga firandet, uppe i släktens stuga i djupaste Dalsland, blir det dock inget – jag skall jobba.

~ by onemountainsplace on June 11, 2010.

2 Responses to “Skat.”

  1. Jag minns med glädje det underbara bröllopet i Tyska kyrkan. Jag får fortfarande rysningar när jag tänker på körens “Ain´t no mountain high enough” och “Time after time”.
    Min karl skall också jobba på midsommar. Trist, men så är det i bland. Du får njuta av sillen och förskpotatisen en annan dag i stället.

  2. Ja, det var en mäktig upplevelse att få stå i kyrkan och avnjuta alla tiders mäktigaste körsång. Och kändistätt – precis som vi vill ha det;) Midsommar ja… Vi får väl se hur vi löser det – kan nästan vara värt att åka upp efter jobbet tänker jag. Vi får se hur den biten löser sig. Vad jag har bestämt är att midsommar på något sätt skall firas under arbetstid. Miljön kan ju inte vara mer rätt – den saken är kristallklar. Imon ses vi. Om jag räknat rätt.

    Klart slut, varulvstjut.

Leave a Reply

 
