Världens sämsta trafikregel.

Dagligen ställer den till det i Göteborgstrafiken – högerregeln. Det brukar föraktfullt heta att göteborgare helt enkelt inte kan regeln och att det är därför det i den vackra staden växt fram ett informellt system, med anarkistiska undertoner – såsom att störst går först, nedförsbacke har förtur eller bredaste gatan vinner. Jag är göteborgare och jag avskyr den icke fungerande regeln mer än något annat i trafiken. Folk påstår att det är svårt att tolka parkeringsskyltar och deras innebörd. Men jämfört med hur en huvudled skyltas upp är de rena drömmen. När en led blir huvudled, eller för all del även när den upphör, så kommer den tydliga gula skylten att upplysa dig om det. Men bara en gång. För även om du skulle passera 380 korsningar så kommer det inte upp något nytt märke som påminner dig om vilket regelverk du kör efter. Vad gäller parkeringsskyltning så kommer det nya skyltar efter varje korsning – informativt och bra. Men vad är det då som gör att den fungerar på andra ställen?

Huvudled upphör – här gäller det att vara på alerten. För nu börjar högerregeln att gälla – en regel som i stort sett ingen göteborgare känner till. Kanske är det annorlunda i Norrland, men helst hade jag sett att regeln försvann och ersattes av ett system som gör att en gata alltid är att se som huvudled. Lämpligen den största eller mest trafikerade. Malmberget, 2009.

Ingen aning, men i exempelvis Alingsås tillämpas högerregeln stenhårt. Kör man som en göteborgare i potatisens hemstad, så har man – säkert som amen i kyrkan, ett fordons kylare hårt inkilad i passagerardörrarna. Kanske är det så att regeln fungerar bättre i lite mindre städer, där pulsen är lägre och gatorna likaså. Skitregeln kommer aldrig någonsin att fungera i GBG – det vet var och en som någon gång försökt hävda sin rätt på exempelvis Masthamnsgatan-Nordhemsgatan eller Odinsplatsen-Folkungagatan. Högerregeln är en bra regel på parkeringsplatser – ingen annanstans. Det är en styggelse och det är min åsikt att det skall vara som i Storbritannien – idel utsedda huvudleder, där anslutande vägar har väjningsplikt. Även en göteborgare skulle förstå och skylttillverkarna skulle få se en kraftigt ökad orderinkomst. De enda som skulle få sämre tider skulle möjligtvis vara plåtslagarna.

Denna bil, en Ford från NYPDs ESU-enheter, skulle vara ett optimalt val för att trafikera Götets gator med. Med sin storlek, kraftigt förstärkta stötfångare och respektingivande dekor skulle man aldrig någonsin behöva släppa fram någon. Särskilt inte från höger. NYC, Wall St. 2007.

+ Snart är det helg och skön ledighet. Sedan är det bara en tuff vecka kvar innan semester del 2 är verklighet.

– Högerregeln. Om man verkligen vill ha ner antalet olyckor så borde denna icke fungerande, förbannade skitregel, förpassas till historien. På Tjörn finns det ett vägavsnitt mot Skärhamn, som ändå måste ta priset. Hastigheten på vägen är 70, trots det så dyker plötsligt märket “huvudled upphör” upp, vilket betyder att trafikanter från de små vägstumparna på höger sida från diverse småhus har företräde. Helt sjukt – den som stenhårt hävdar högerregeln på den vägen mot en göteborgare kommer aldrig mer att hävda något.

/Chris

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 29, 2010.

2 Responses to “Världens sämsta trafikregel.”

  1. Kan ju fan inte vänta sig något annat av en skit-ö som Tjörn…

  2. Underbart inlägg!

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: