Kvastekulla Safari.

Kvastekulla är en begravningsplats belägen bara ett stenkast från residenset. Förutom att vara en väldigt välskött och vacker kyrkogård så är det platsen för en hel del liv. I den stora dammen brukar det finnas ett flertal sjöfåglar och allehanda däggdjur såsom rådjur, harar och kaniner påträffas ofta i utkanterna närmast skogen. Men det som lockar mig mest är det rika insektslivet, och då i synnerhet trollsländorna. Och häromdagen hade jag den stora turen att springa på ett par flygande cigarrer, eller ja – jag menar stenflodtrollsländor. Likt gigantiska havannor flyger de runt med kirurgisk precision i sin jakt på flugor och annat ätbart. Detta är synnerligen imponerande småkryp, om man nu kan kalla dessa giganter för det – i synnerhet när de stannar någon meter framför ansiktet på dig, hovrar skickligare än den bästa helikopterpilot och metodiskt studerar dig från topp till tå. Faktum är att makroobjektivet är snudd på överflödigt, det är en utmaning att få med hela sländan på bilden. Nu blev det inga vidare bilder, på sin höjd två halvdana – varav den ena syns nedan. Men det är bara att försöka igen, nästa soliga dag med annalkande lågtryck.

Ett litet urval av kul typer jag träffat på de senaste tre åren vid mina promenader. Stenflodtrollsländan är förmodligen, tillsammans med den tidigare omskrivna gröna sandjägaren, det häftigaste hittills. Partille, Kvastekulla, 2008/2009/2010.

+ Vid gårdagens kalas bjöds det på supersmarrig tårta och vinbärskaka. Kul diskussioner kom med på köpet.

– Har hösten redan anlänt? Det är mörkt och inte särskilt varmt, inte för att jag är tokig i solen – men lite mer kunde den dock visa sig. Lite märkligt är det att jag, trots att jag går på de mest udda ställen i skogen, inte stöter på någon huggorm när kameran är med.

/Chris

~ by onemountainsplace on August 12, 2010.

Leave a Reply

 
