Jag fick tycka till.

En kvinna ringde hem för en tid sedan. Hon undrade om jag var intresserad av att svara på ett antal frågor och påståenden om Västtrafik och sedan ge en poängbedömning om hur väl jag tyckte att de presterat i olika frågor. Överlag är jag en tämligen positiv människa, något som även syntes på mina svar. Läser man insändarartiklar i stadens tidningar så får Västtrafik ofta rejält med kritik – ofta välförtjänt, men ibland kunde man önska lite större förståelse. En del verkar vilja klaga för klagandets skull, oavsett hur bra kollektivtrafiken fungerar så kommer det alltid att gnällas i alla fall. För tidigt, för sent, fel färg, för många, för få. Jag är i alla fall mycket nöjd med de nya bussarna på 500-linjerna – sprillans nya Volvo 8700, mycket sköna och fina på alla sätt och vis. Jag känner mig hyfsat trygg på Västtrafiks fordon och överlag är man rätt så duktig på att hålla tidtabellen. Men visst fanns det saker jag hade synpunkter på. Även jag måste ju få gnälla. Då och då.

Höstruskets tid är här, himlen öppnar sig då och då – i synnerhet hemma i Glennborg. Då är det trevligt om bussar, båtar och spårvagnar håller tidtabellerna – och min erfarenhet är att så generellt är fallet. Göteborg, Korsvägen, 2010.

Turtätheten på helger och tidigar morgnar kan bli bättre tycker jag. Att jobba helg kräver alternativt transportmedel – i mitt fall bil. Påstigning bör bli tillåtet genom alla dörrar, detta för att minska stopptiden vid hållplatserna. Värst av allt är dock det urkassa biljettsystemet – en skrivbordsprodukt inhandlad från en australiensisk tillverkare för en förmögenhet. Kostnaden blir olika varje dag, ibland beroende på att systemet inte fungerar alls – gratis med andra ord. Ibland blir det väldigt dyrt, då man glömmer att checka ut från 515 för att kliva på 510. Vips så har man betalat för två resor. Något som man måste fixa till hos Västtrafik – om man orkar med byråkratin. Det gör inte jag, kan jag säga. Men överlag fick alltså Västtrafik ett rätt gott betyg – med utökad turtäthet och ett användbart biljettsystem så kan det mycket väl bli snudd på full pott.

Spårvagn – hyfsat smidigt transportmedel, dock väldigt känsligt för störningar.  Av turister sett som något rätt exotiskt och visst är de en del av Götets ansikte utåt. Göteborg, Korsvägen, 2010.

+ De nya bussarna i Partilletrafiken är fantastiskt trevliga åk. Konstigt vore ju annars – de är tillverkade av Volvo.

– Jag har hittills inte träffat någon som haft något positivt att säga om Västtrafiks biljettsystem – och det är inte så konstigt. Det är ingenting annat än ren skit, det tycker de till och med själva.

/Chris

~ by onemountainsplace on September 21, 2010.

Leave a Reply

 
