Jag vill ha mer rymdopera.

Star Wars – en storslagen och magnifik rymdopera som knappast någon i jordens mer civiliserade länder har kunnat missa. För mig var, och är väl i sanningens namn fortfarande, Stjärnornas Krig något alldeles enastående. Konceptet har allt. Den klassiska kampen mellan gott och ont, intressanta karaktärer, en känsla för humor, sorg och vrede. Hela anrättningen kryddas av fantastisk musik och helt suveräna effekter – blotta tanken på det ljuvliga ljudet från Boba Fetts Slave I, Han Solos Millenium Falcon eller hydrauliken från en AT-AT får huden att knottra sig. Det mest unika med den fantastiska sagan torde dock vara dess stora målgrupp. I stort sett alla, oavsett ålder, får ut något av produktionen. En perfekt familjeprodukt – om man lämnar de allra minsta hemma, tillsammans med de mest kritiska. För kritisk kan man ju lätt vara – om man vill. Ljudeffekter är som alla vet en omöjlighet i rymden – där det råder vakum. Att engelskan skulle utgöra basspråk i den enorma galaxen är högst osannolikt. Och kraften, ja den känns ju lika äkta som de underverk Mose och Jesus åstadkom med hjälp från ovan. Men den kritiska hållningen lämnar jag någon annanstans när jag konsumerar och avnjuter denna fantastiska verklighetsflykt – som gott kan utökas.

Det var längesedan man såg Stormtroopers på film första gången – närmare bestämt var det 1977. Ett år som innebar film på aldrig tidigare skådat vis. Star Wars IV: A New Hope satte en ny standard för ljus, ljud och bild. Göteborg, Svenska Mässan, 2010.

Den senaste tiden har jag kollat in några trailers för det senaste Star Wars-spelet, The Force Unleashed II. Storyn utspelar sig mellan den tredje och fjärde filmen, Darth Vader har funnit en lärling – Galen Marek, kallad Starkiller. Vader håller detta hemligt för kejsaren, då planen är att själv ta makten över det galaktiska imperiet. Det är när jag sett de tre olika kortfilmerna som jag undrar vad George Lucas egentligen sysslat med de senaste åren. Gubben har suttit på Skywalker Ranch med ett av världshistoriens mest kända varumärken – och ägnat sig åt att producera dataspel och tecknad film. Det senaste nu är att han, återigen, skall göra om de befintliga filmerna – denna gång till 3D-formatet. Det finns dock hopp, enligt prognoser på nätet så skall vi Star Wars-fans snart, enligt uppgift redan 2012, kunna avnjuta kommande TV-serien Star Wars Live-Action. En TV-produktion som kommer att handla om många av de biroller som figurerat i filmer och spel. Enligt uppgift så kommer man att spela in så många som 400 (!) avsnitt och Lucas bekräftar att även en och annan mer känd karaktär kommer att synas i handlingen. Detta är i sanning något som en utsvulten Star Wars-nörd längtat länge efter. Efter att ha genomlidit tecknade serier och reproduktioner i det oändliga, så är det av allt att döma snart dags att avnjuta storslagen rymdopera igen.

En mycket respektingivande Sandtrooper såg till att ordning rådde i köerna utanför Sci-Fi-mässan. Snart torde det vara dags igen, hoppas bara att jag är ledig den aktuella helgen. Göteborg, Mässans gata, 2009.

+ In medias res* – något av Star Wars-filmernas signum. Inledningen till den första filmen, som är den fjärde i storyordningen – A New Hope, är sann filmhistoria. Star Wars Live-Action. Star Wars torde kunna bli en succé som serie. TV-mediet är ju faktiskt överlägset när det gäller att berätta en historia – se bara på fantastiska The Wire, serien som gjorde mig svårt beroende.

– Lång väntan, ja oacceptabelt lång. Medans Lucas har roat den yngsta generationen med en animerad TV-serie och hans produktionsbolag för dataspel, LucasArts, har spottat ut diverse verk, så har den stora massan fans fått finna sig i att leva på gammal skåpmat.

/Chris

* I händelsernas mitt/Direkt in i handlingen.

~ by onemountainsplace on November 16, 2010.

2 Responses to “Jag vill ha mer rymdopera.”

  1. Ett stort tack till Dig, vännen min. Din blogg är något helt enastående. Det är med stort intresse jag följer den, många goda skratt har den bjudit på. Och även en hel del allvar finns med bland Dina filosoferingar.
    Inte utan en stor dos av nostalgi tog jag del av denna Star Wars-blogg. I mina tankar var jag plötsligt en liten N på blott åtta-nio år, det nästan går att ta på den ljuvliga känslan som man då upplevde och kände.
    Mycket har hänt sedan dess, både på gott och på ont. Men det är väl så livet ska vara/borde vara/är…
    I tider då livet inte alltid behagar visa sina bästa sidor är det skönt att veta vilka som finns i den direkta närheten, jag tror Ni vet vilka Ni är (era namn kanske jag nämner vid något senare tillfälle/inlägg).
    Nä, nu är det dags att knyta sig -imorr´n är det en av de sista gångerna man behöver klä på sig kanindräkten. Om blott två veckor blir det på riktigt igen!

  2. Faaasiken, nu höll jag på att glömma en nog så viktig detalj i mitt förra inlägg. Håll i Er, här kommer den:

    MAY THE FORCE BE WITH YOU

    …då var det gjort. God Natt…

Leave a Reply

 
