Parkera och promenera.

Transportstyrelsen har på uppdrag av Metro tagit fram statistisk på vilka bilmärken som lappas mest på våra gator och torg. Jag som älskar statistik kan ju bara inte låta bli att skriva några rader om detta. Mycket förvånande så visade det sig vara Nissan som lappades mest. Man tror att detta beror på att Nissan är en vanlig förstagångsbil och att ägarna mer ofta chansar på att en halvdan parkering skall gå hem. Andra fabrikat som utmärker sig negativt var mer väntade; BMW och Mercedes-Benz. Båda anses generellt ha kapitalstarka ägare, som helt enkelt har råd att parkera slarvigt. Mest skötsamma förare har bilmärkena Saab, Volvo och Škoda enligt samma undersökning.

Nissanförare toppar felparkerarligan enligt Transportstyrelsens undersökning. Man tror att det i mångt och mycket beror på att nybakade förare ofta väljer en gammal och billig Nissan i första hand. Även förare av underbara Nissan GTR med 480 hk lär förekomma flitigt – men det är nog av samma anledning som BMW-förarna. Man har helt enkelt råd. Göteborg, Wadmansgatan, 2009.

The Big Apple. Staden som tog mig med storm, som fick alla mina sinnen att blomma ut och som fick mig att inse vart på jorden jag helst vill vara. Dagligen tänker jag på den och på allt jag har kvar att upptäcka. NYTimes, som jag dagligen läser i min iPhone kommer ofta med trevliga idéer och tips. Jag har nu definitivt bestämt vad jag skall göra i staden som aldrig sover nästa gång jag är där: Jag skall gå Manhattan runt. Allt fler New Yorkers gör denna grej som är att se som en blandning av träning och sightseeing. Promenaden tar åtminstone 10 timmar och de rekommenderar, utöver det självklara i att bära ett par ordentliga skor, att man medtager extra strumpor, några bananer, vatten, kamera och en musikspelare för att avleda benmusklernas protester. Låter fantastiskt om du frågar mig. För mer utförlig läsning, tag del av denna fina artikel: [Circling Manhattan]

Parkerar du fel i New York City så är det högst sannolikt NYPDs Traffic Enforcement som lappar din bil. Generellt åkandes Chevy Impala åkte de runt och höll rent hus på gatorna. NYC, Broadway, 2007.

+ I Love NY. I really do. Saw II – likt sin föregångare imponerade den stort. Först kändes den lite förutsägbar, men oj vad jag blev överraskad. 7/10. Imorgon blir det till att kolla in Saw III – mina förväntningar på den är tämligen lågt ställda. Vilket kan göra mig positivt överraskad.

– Korken till min Laphroaig har luckrat upp sig och nu flyter det små, små korkbitar i den ädla och rökiga drycken från Islay. Har försökt att sila, men dessvärre utan framgång.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 19, 2011.

2 Responses to “Parkera och promenera.”

  1. Prova Melittafilter Chris. Brukar hjälpa. Bör köras i en kliniskt ren tratt dock! 🙂

    • Hehe, mor min föreslog detta vid ungefär samma tillfälle. Eftersom att ni på något vis kände varandra lite ytligt så undrar jag om ni kanske har kokat ihop detta svar gemensamt. Nåväl, skall testa.

      May the Force be with You.

      /C

Leave a Reply

 
