Lunchstängd restaurang.

Kat´s kusin från Luleå är på traditionsenligt besök i residenset. Shopping på stan är förstås ett måste för en långväga resenär. På eftermiddagen var dags att äta, och önskemålet var indiskt, så jag tänkte förstås först på stamstället Bombay på Andra Långgatan- vars enda nackdel är något trånga lokaler, vilket inte är idealiskt när man bär runt på allehanda kassar. Inte långt från denna favorit, närmare bestämt på Första Långgatan, finns en annan fullt duglig restaurang – Restaurang Maharini. Inte riktigt lika god mat, men lyxigare och rymligare. Som dessvärre var stängd mellan 16-17, då de tydligen roddar om efter lunchperioden. Skam på torra land, det värsta jag varit med om. Av en ren slump ramlade vi istället in på en intilliggande indisk historia, iskalla lokaler, helt tomt på gäster och sisådär god Chicken Tikka Masala – helt utan kompletterande grönsaker. Ett trist exempel på hur något så rätt som indisk mat, kan bli så fel. Nästa gång är jag min favorit trogen.

Igår gick startskottet för den 34e filmfestivalen i ordningen. Som vanligt har man ett digert program, men jag bedömer det som osannolikt att jag kommer hinna med någon rulle. Göteborg, Järntorget, 2011.

GIFF (Göteborg International Film Festival) har nu rullat igång för 34e gången. Tyvärr hinner jag som vanligt inte engagera mig något nämnvärt i det hela, men visst hade det varit roligt att se något som skiljer sig från det ordinarie utbudet. Senaste film jag såg var finska rullen Joki (6/10) vilket alltså var 2001. En film som överraskade stort – mer eller mindre var jag nämligen tvingad till platsen, då jag läste Kultur- och Idéhistoria, och magistern ville ha en lång recension om en produktion som inte signerats Hollywood. Det finska talet lyckades jag förtränga och tämligen road fick jag se flera olika berättelser vävas ihop till en. Vid klassiska biografen Draken, där jag som liten fick avnjuta Star Wars: Return of the Jedi, var det i alla fall en mängd intresserade på plats under gårdagen. Där Volvo Cars för övrigt ställt upp ett glänsande exemplar av sitt senaste verk V60 vid entrén.

Haga är alltid roligt att visa upp för folk på besök i Glennborg. Mest är det tämligen ointressanta saker, såsom prydnadskuddar, ljusstakar, dukar, doftljus och nallebjörnar. Men denna butik stoltserade med en riktigt läcker Checker Taxi – något för en av residensets hyllor. Om du frågar mig. Göteborg, Haga Nygata, 2011.

+ Med hem från Haga kom förstås en kanelbulle – i väl tilltagen storlek. Mums. Filmfestival igen. Alltid kul med stora spektakel i vår stad. Idag bär det av till Mr A´s gods och hans fina ägor – en mexikansk buffé lär vänta på oss.

– Hur kan en stor och fin restaurang s t ä n g a på eftermiddagen för att ställa om från lunch till middag? Dessutom under pågående filmfestival. De tjänar uppenbarligen för mycket pengar.

/Chris

~ by onemountainsplace on January 29, 2011.

Leave a Reply

 
