Vardagskväll.

Cops – något av en favorit på TV. Inget som går hem i de kulturella finrummen, den saken är klar. Att gilla den amerikanska dokumentärserien är också fjärran från accepterat i de stora massorna. Hårt kritiserat av en del för att det endast är svårt utsatta människor som behandlas nedlåtande och brutalt av empatibefriade och direkt dumma amerikanska snutar. Något som förvisso stämmer i vissa avsnitt. Likt den polisman som i början av ett inslag, stolt berättade om när han insett att han valt rätt yrke, det lät ungefär enligt följande: “Det var när en blind, döv och stum man ropade på hjälp, och att få se hur lugn han blev när han kände min polisbricka med sina fingrar“. Trodde i min enfald att stumma människor var okapabla att just prata, skrika och gapa. Men överlag är den dokumentära vardagsskildringen av USAs bakgator såväl god underhållning som en härligt lugnande vardagsvana. Trots alla belackare har det av allt att döma också relativt höga tittarsiffror – varför annars sända på bästa sändningstid? Vardagar kl. 1900 i TV6.

Gårdagens intensiva arbetsdag med mycket efterarbete gjorde att jag inte hann hem till amerikanska serien Cops. Men jag tröstade mig med alldeles lysande Veckans Brott i SVT1. NYPD, som jag ännu inte sett i Cops, får illustrera inlägget med en härlig 9C1 i de gamla klassiska färgerna. NYC, Old Slip, 2007.

+ Cops. Är och förblir en av mina absoluta favoriter. Bara att spänna fast sig och åka med i någon av de amerikanska myndigheternas, väldigt ofta Fresno, Pittsburgh och Las Vegas, patrullåk och uppleva samhällets baksida. Veckans Brott. Vilket bra initiativ av Leif GW Persson att lämna kommersiellt stressiga Efterlyst, till förmån för mer lugna, resonerande och djuplodande inslag i SVT1. Project Runway – Tröttnar aldrig på denna lysande produktion, där kläddesigners tävlar mot varandra, med stöd av färgstarke torrisen Tim Gunn. En hård jury, bestående av bland andra Michael Kors och ljuvliga Heidi Klum, bedömer vem som lyckats bäst och vem som är… Out.

– Ledig dag som jag tänkte ägna åt att plåta lite i Göteborg. Så skedde också, dock helt utan inslag av solljus och när jag inte trodde att det kunde bli sämre förhållanden, ja då kom regnet. Förmodligen direkt från Borås.

/Chris

~ by onemountainsplace on February 2, 2011.

2 Responses to “Vardagskväll.”

  1. Regn? Från Borås???

    • Japp min gode vän. Något som du borde känna till bättre än de flesta andra. Regn – lika synonymt med Borås som tekoindustrin. Inget fel i det, hellre regn än en herrans massa minusgrader när allt kommer omkring. Bortsett från när man vill plåta stadsmiljöer med linsen riktad uppåt då förstås.

Leave a Reply

 
