Direkt nedbrytande.

Bemanning. Tänk att det finns folk som jobbar med det på heltid – och inte bryter samman. Jämt och ständigt, måndag till fredag. Den snart gångna veckan var det mitt jobb och jag känner att jag börjar bli folkilsken. Känslan av att lösa ett par luckor i schemat är snudd på euforisk. Men lyckan varar sällan länge, snart ringer någon och hela spelplanen går i kras. Kunder beställer extra, mannar som tidigare sagt sig vara villiga att jobba skall helt plötsligt på fest, tenta eller till bästa polaren. Folk blir snuviga, vabbar och vill ha ledigt. Sådant som man själv tycker är självklart, men som alltid hamnar i knät hos någon personalansvarig. Jobbet är direkt farligt för magkulturen, det vågar jag påstå utan att ha några medicinska belägg. Det handlar om en ren magkänsla. Jag har sagt det innan, men denna gång menar jag det: Aldrig igen.

Blue Bloods var, som väntat, en riktig höjdare och levde lätt upp till högt ställda förväntningar. Kalenderbitaren noterade dock säkert att de målade Ford CVPI som förekom i produktionen hade sökljus monterade på A-stolpen. Något som inte förekommer på verklighetens NYPD-åk. Civila CVPIs utrustas dock med sådana ibland, bildbevis nedan. På samma bild en annan raritet – en Chevy Impala som “Slick Top”, dvs. utan saftblandare på taket. NYC, Broadway, 2007.

Blue Bloods. Precis så bra som jag hoppats. Pilotavsnittet missade jag, men avsnitt två, “Samaritan”, var riktigt bra. En riktigt tänkvärd historia om värderingar och moral. Gängbusen Handsome och hans gäng satte skräck i NYCs tunnelbana genom att råna,  misshandla och våldta resenärer. En passagerare fick nog när hans kvinnliga medresenär blev utsatt för oönskade närmanden av en gängmedlem och sköt honom till döds. I lagen ögon var han en förbrytare då han mördat en människa, utan tillstånd burit ett skjutvapen och hade ett kriminellt förflutet. Förnuftet och hjärtat sade dock att han handlat rätt när han avlivat ett oönskat kräk – för allas bästa. Detta delikata fall hamnade på olika sätt i familjen Reagans knä. Finfint spel från hela familjen lag och ordning. Tom Selleck, som är Magnum med en hel värld, axlade med den äran rollen som polischef för NYPD, Frank Reagan. Donnie Wahlberg är som gjord för att vara filmsnut och gjorde knappast någon besviken i sin roll som hårdföre Detective Danny Reagan.

Handsome och hans sviniga gäng levde djävul på tunnelbanan i fiktiva Blue Bloods. En medborgare fick nog och satte en kula i ett av kräken. Lagen är tydlig – han hade felat. Men hjärtat sade något helt annat – Det han gjorde var såväl ädelt, modigt och gynnsamt för samhällsekonomin. Ett delikat dilemma för familjen Reagan som nästan uteslutande består av poliser. Syrran Erin är ett undantag. Hon är åklagare. NYC, 49th St. 2007.

+Blue Bloods. Ingen ny The Wire, men det spelar ingen roll. Detta var ändå riktigt bra och kommer att följas framgent. Imponerande insatser överlag, men visst sticker såväl Selleck som Wahlberg ut från mängden i sina roller som Frank respektive Danny Reagan. Och lite The Wire blev det ju ändå på sätt och vis. Frankie Faison, som gör mycket otrevlige Burrell i just The Wire, spelade även här hög polischef.

– Bemanningspusslet är inget för mig. Nu har skadegörelsen börjat ta fart på de fina bussar vi blivit bortskämda med i Skatteparadiset. En dryga halvåret gammal Volvo 8500, på linje 510, erbjöd på hemresan såväl bortslitna dynor, klotter på ledstänger och ryggstöd med delvis uppeldade textilier. Kul. Igår visade GP upp vårbilder som läsare skickat in. Såväl sollapande fjärilar och huggormar väckte vårkänslor i min kropp. Döm om min besvikelse när jag imorse tittade ut på Kung Bores senaste verk. Djup nysnö överallt. Japan. Arma människor, mina tankar är hos Er. Libyen. Nog saknar jag det gamla USA ibland. Då var det mer handling än ord. Dåren Gaddafi hade bombats sönder och samman för flera veckor sedan. Nu står en hel värld och fegt iaktar när han slaktar sitt eget folk.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 18, 2011.

5 Responses to “Direkt nedbrytande.”

  1. Jo Du, partner. Att lösa bemanningsproblem är ingen dans på rosor. Kräver sin man eller kvinna. Känner bara till en kvinna som behärskade den konsten med bravur. Hon är hemmastadd en bit söder om Mölndal å vi känner henne båda väl. Håller med Dig gällande “Blue Bloods”, en riktig höjdare. 🙂

  2. Det var tider det.

    Träffade M och A från LFS samt SL från S häromdagen.
    Ett kärt återseende, må jag säga.
    Nog för att jag har det hyfsat bra i mina nya uppgifter och framtiden ser ljus ut, men saknaden är stor över det vi miste häromsistens. Drygt ett år sedan. Såväl kund som kollegor var på topp i det stora hela. Tänk vilken skillnad kläderna gör, det tror man inte när det ändå är inom samma bransch.

  3. Var nyss inne och kikade på frugans din blogg.
    Fasiken vad sjuk jag blir när jag ser de underbara bilderna du tagit på henne i sitt nästan sprickfärdiga tillstånd.
    Och du, min bäste vän och kollega, du klär dig verkligen med en barnvagn anno 2011. Det finns ingen bebbe som har anledning att vara missnöjd med dig som förälder.

    • OJ, det var vänliga ord från dig N. Jag skall i alla fall göra mitt bästa – som dessvärre inte alltid är tillräckligt. Ha det fint, snart får vi faktiskt ta den där fikan och skvallra lite. Nu är det ju vår, glass och lättad klädsel 🙂

      /C

  4. Nej, detta bemanningspussel kan skada även de bästa kämpar. Mer rutin och erfarenhet än den ni två bästaste kollegor besitter, är svår att finna. Vi var ett gott team. Å jag kan lova er att vi hade det bra. I den lilla verksamhet jag är nu, räcker det att en enda får snuva för att man får ta på sig kragen och rycka ut. Tänker på er allt som oftast, och hoppas att vi får återförenas en vacker dag 🙂

Leave a Reply

 
