En bit av Texas. I Göteborg.

Texas Longhorn Steakhouse. Så amerikanskt det bara kan bli, något som i min värld enbart är något positivt. Igår var det Afterwork på deras lilla, men mycket trivsamma, restaurang på Södra vägen. I väntan på att det bokade bordet skulle bli ledigt beställde vi in härligt kall öl, Samuel Adams Boston Lager, i glas som förvarats i en riktigt kall frys. Känslan när den mycket välsmakande ölen belönade en rätt trött och sliten kropp är omöjlig att beskriva med ord – det måste helt enkelt upplevas. Jag beställde in en biff, New York Cut Striploin, med pommes frites och en ytterst delikat sås till. Väldigt trevlig och lyhörd personal, lugn och fin lokal, den bästa av vänner som sällskap och en rejäl portion USA gjorde besöket till en riktig succé. Deras motto, “A Guest of Texas Longhorn Never Leaves Dissatisfied, Broke or Hungry“, kan jag skriva under på direkt. På återseende. [Texas Longhorn]

Alla bord var smakfullt uppmärkta med ett av Texas främsta signum – ett nötkreatur av den säregna rasen Texas Longhorn.  Göteborg, Södra vägen, 2011.

Att köpa dataprogram över nätet kan vara ett gissel. Två gånger har jag nu gått i fällan och jag är trött på hur dessa företag arbetar. Första fallet gällde Hogia, där man i det finstilta skrivit in att programmet måste sägas upp i si och så god tid innan året har gått. Annars får man vackert betala för ett år till. McAfee har nu tagit det finstilta till ännu värre nivåer – när året har gått går man helt enkelt in och plockar pengarna direkt från kontot. Blev lite ställd när knappt 800 SEK hämtats ut med noteringen “Direktbetalning till U.S.A.“. Ett mail skvallrade dock om vad som hänt och att man har 60 dagar på sig att invända mot debiteringen. Jag väntade knappt 60 sekunder innan jag kontaktade deras kundtjänst. Här var man dock mycket smidigare än på det Stenungsundsbaserade Hogia och pengarna kommer att åka tillbaka till kontot nästa vecka. Dagens läxa är att läsa det finstilta noga, den textmassa som ofta är angiven i typsnittsstorlek 8 och som är lika lättläst och tillgänglig som den tyngsta av juridiska sammanställningar.

Mot svindlande höjder. Lisebergs senaste attraktion, med det häftiga namnet Atmos Fear, är snart klar att invigas. Lär vara en upplevelse utöver det vanliga – även om jag högst sannolikt kommer att stå över. Minns fortfarande när jag för några år sedan åkte Höjdskräcken. Under färden upp upplevde jag, trots att jag egentligen inte är särskilt höjdrädd, något som kan beskrivas som ren och oförfalskad dödsångest. Men det nya åket kommer att bli kul att betrakta från åskådarplats – helt klart. Göteborg, Örgrytevägen, 2011.

+ Några rejält kalla öl, med något riktigt gott att äta till, samtidigt som man varvar ner efter en slitsam arbetsdag är inget annat än sann livskvalitet. Det får helt klart bli en vana. Tre dagar av ledighet, fantastiskt skönt. Imorgon skall jag och Ms S Dy på barnkalas hos den ingifta släkten i Skatteparadiset. Det skall bli väldigt gott med tårta. Har man inget vettigt för sig i afton kollar man med fördel in en av historiens bästa filmer; A Fish Called Wanda. Helt sjukt bra rulle, med oändligt många underbara citat och prestationer. Ingen gör bort sig i denna premiumproduktion, men Kevin Kline är vassast av alla – i rollen som den lika livsfarliga, som korkade, CIA-mördaren Otto. 9/10 på mitt IMDb.

– Att få en oönskad faktura kan vara ytterst otrevligt. Än otrevligare är det om man måste betala den. Men värst är ändå när de går in på bankkontot och gör betalningen åt dig. Läs på ordentligt innan du bestämmer dig.

/Chris

~ by onemountainsplace on March 25, 2011.

Leave a Reply

 
