Nedsutten.

Under min uppväxt var den något av en favorit, den lilla blå Bobby Ewing-mercan som jag alltid kallat den. Något som är delvis sant – den gode Bobby i Dallas körde en härligt röd SL, medans barndomsbilen var coupéversionen av samma bil – SLC. Den var, och är, som en riktig Mercedes-Benz på många sätt och vis. Den rullade tystare och mjukare än alla andra leksaksbilarna i plastbacken. Den hade väsentligt mycket högre finish i såväl materialval som funktion. Den var också härligt tung – en riktig klimp. Något nostalgisk blev jag när jag fick se mina brorsöner leka med den över 30 år gamla MBn som slitits hårt av tidens tand och blivit rejält nedsutten och luggsliten. Lite markfrigång finns det dock kvar – något som gör att hon än idag rullar mjukt och fint över trägolven i brorsans gods.

Än idag, över 30 år gammal, levererar barndomsfavoriten MB 350 SLC sann premiumkänsla. Åtminstone sett till hur dörrarna känns och hur mjukt hon rullar. Att hon är mer krockad än en Beirut-taxi och sunkigare i bakvagnen än en bil som dragit för tung husvagn hela sitt liv hör tiden till. Lilla Edet, 2011.

+ Det är skillnad på leksaker och leksaker. Av alla de bilar man lekte med som liten återstår bara Mercan. Baktung, krockad – men oerhört värdig. Kat har lämnat mig ensam hemma. Tillsammans med sin släkt njuter hon av stillhet och natur i Edens lustgård – Dalsland. Precis vad hon behöver – mycket vila, god mat, frisk luft, lugn och ro. Love You.

– Fredag, ensam, trött och inget lockande i TV-världen. Comments Off i det föregående inlägget. Mycket mystiskt och jag har ingen aning om hur det har blivit så. Än mindre hur jag ändrar på det.

/Chris

~ by onemountainsplace on April 29, 2011.

2 Responses to “Nedsutten.”

  1. Comments Off i det förra inlägget var som ett slag i ansiktet.
    Lätt att bli nostalgisk så här i övervuxen ålder. Jag minns min barndoms favoritleksak. En brun lite större Kojak-bil. Den skänkte mycket glädje.

    • Mmm. Kan se den framför mig och borde kunna få en hedersplats i min samling med just lite större bilar. Och där Kojak lyser med sin frånvaro. Än så länge skall sägas.

      Ha det fint, och gällande ditt mail: Låter väldigt trevligt. Vore kul att se er båda.

      C.

Leave a Reply

 
