Onemountain Allehanda.

Eurovision Song Contest avnjöts hemma hos Kat´s kusin här i Skatteparadiset. Ja, du läste rätt – jag njöt faktiskt under en majoritet av tillställningen. Ljudet var väl ärligt talat sisådär bitvis, men ljussättning och effekter lämnade inget övrigt att önska. Gruppen jag hade tippat som vinnare, Blue från Storbritannien, hamnade förvånansvärt långt ner. Min favoritlåt från semifinalerna, Running Scared, Azerbajdzjans fantastiska bidrag, tog glädjande nog hem hela klabbet. Det tyska undret Lena Meyer-Landrut levererade en mycket intressant och originell låt – Taken by a Stranger, som jag definitivt kommer att lyssna mer på. Eric Saade kom på en hedrande tredje plats – det verkar ha varit ett genidrag av svenskarna att sätta ihop en jury här hemma från Europas alla hörn, för att rösta fram den låt som skulle funka i flest länder. Summerat en riktigt trevlig tillställning.

Turerna kring Saab Automobile är många och långa. Ingen vet väl längre vad som står på, mer än att sista räddningen i någon form verkar finnas i Kina. En av Saabs enskilt största kunder torde vara Polisen och faktum är att man nu visar upp nya 9-5 i uniform i ett klipp på Youtube. Här första generationens 9-5 i samband med gripandet av en biltjuv. Torslanda, Låssbyvägen, 2006. [SaabsUnited, Police Car Production Video]

En artikel i GP bekräftar mina misstankar – det kan mycket väl komma att bli en getingsommar. Har som tidigare nämnt avlivat ett ovanligt stort antal drottningar vid residenset och när Kat häromdagen nämnde att hon sett ett getingbo på vinden blev jag lite frustrerad. Men det visade sig att min vackra fru hade tagit i underkant – efter att ha inspekterat vindsvåningen räknade jag ihop till inte mindre än t i o (10) stycken bon. Några rätt obetydliga i storlek, men två var större än de andra och dessutom befolkade av varsin stor drottning. Blev till att sanera bort dessa och det blev en fysisk utmaning. Större delen av vinden har inget ordentligt golv, så det blev till att bygga ett provisoriskt med en lång stege. Balanserandes på denna, reglar och tvärslån, beväpnad med en dammsugare såg jag till att avsluta kolonins existens. När den sista drottningen sögs in i maskinen var segerkänslan stark. Dagen efter hade jag en synnerligen påtaglig träningsvärk, i muskler jag av allt att döma använder mer sällan. [GP, Bäddat för ny getingsommar]

Denna getingdrottnings har ett lika underskönt som tydlig budskap. Rör mig inte – jag är livsfarlig. Jag har nu förhoppningsvis sett till att det inte blir några nyetableringar denna sommar. Enligt uppgift så är en drottning kapabel till att föda upp 10 000 getingar under en säsong. Om det är mest skrämmande eller fascinerande är upp till var och en. Partille, Residenset, 2009.


+ Azerbajdzjan kommer i och med Ell och Nikkis framträdande och vinst att hamna i Europas fokus 2012, något som lär få dem att tänka på sitt ansikte utåt. Vilket förstås kan vara positivt. Nya och positiva besked om Trollhättans framtid idag, men man har i och för sig hört det förr.

– Jag har aldrig förstått behovet av att gnälla på saker – för gnällandets skull. Till skillnad från det löjeväckande omvalet i Västra Götaland, som kostat miljontals kronor till följd av ren klantighet och som drabbar alla medborgare, så är musikspektaklet Eurovision Song Contest helt frivilligt. Det gnälls så förtvivlat både högt och lågt, men likväl sitter en stor andel svenskar bänkade varje år. Bygg modellbilar, spela poker, fiska eller vad som helst – men sluta beskriv musikhändelsen som ett tvång. Azerbajdzjan är av allt att döma ett riktigt skitland, mer eller mindre en riktig skurkstat med enorma miljöproblem och hunsad befolkning.

/Chris

~ by onemountainsplace on May 16, 2011.

Leave a Reply

 
