De bromsar inte för någon.

Bromsar. Lika obehagliga som imponerande. Medan hannarna livnär sig på nektar, så är honorna intresserade av helt annan kost – nämligen däggdjurs blod. Deras mundelar är ombildade och är mer att likna vid stiletter. De biter hål på huden hos boskap och människor och suger sedan i sig det, för deras fortsatta existens, livsnödvändiga blodet. Betten är som de flesta vet smärtsamma – men tack och lov så föredrar de största arterna, likt den nedan avbildade fäbromsen, i första hand boskap. Blinningen är även den en broms, välkänd för att vara tämligen orädd när den väl satt sig på oss människor för att bita och suga. De snabbaste bromsarna kan flyga i 60 km/h – det är alltså lönlöst för en människa att försöka sig på att springa ifrån dem. Varför de ohyggligt snabba blodsugarna kallas för något så motsägelsefullt som bromsar har jag inte lyckats få fram någon info om. Tysken kallar dem för det mycket liknande bremse, i engelskan benämns bromsen för mer logiska horse-fly. Spanjorer och fransmän har anammat latinets tabanidae. Finnen säger paarmat, men Kat säger att ordet inte har någon koppling, utan bara är en benämning. Vetgirig som jag är tar jag jag gärna mot information från den som kan tänkas veta. Tack på förhand.

Bromsspår – bokstavligt talat. Vad det är för sörja som den aktuella bromsen efterlämnade på mor och fars veranda är oklart. En av insektsvärldens mer imponerande representanter är det dock tvivelsutan. Denna bild fick jag knäppt med en Nikon D60, som min bror lånade ut för en stund. Kollanda, 2010.

+ Semestern är snart verklighet. Två arbetspass kvar. CSI XL ikväll på Kanal 5. Jag är lite seg efter 12 timmar av Protect & Serve. Men dubbelavsnittet, där Quentin Tarantino är gästregissör, måste bara ses – jag såg slutet häromdagen och kände att jag vill ha hela kakan. Kaffe och Kat´s fantastiska blåbärspaj skall nog hålla min skärpa uppe. Sova kan man göra när man är död.

– Chris Jr. verkar trivas lite väl bra i mors trygga mage. Dags att se omvärlden, lilleman!

/Chris

~ by onemountainsplace on July 10, 2011.

Leave a Reply

 
