Kan pengar köpa lycka?

WordPress kommer sedan en tid med förslag på inlägg – något som kan vara bra om idétorkan är svår. Något som den väl egentligen inte är, men väntan på familjens första pojke gör att sinnet inte är i toppform direkt. Ett av förslagen var “Do You think money can buy happiness?” En klassisk fråga. Det känns ibland som att det är lite fult att gilla pengar. Vilket är lite underligt kan jag tycka, ty så som världen är uppbyggd, så är också pengar en nyckelfaktor till ett bättre liv. Alla har vi nog någon gång upplevt hur jobbigt det är att ta sig runt i tillvaron när man utsatts för stora, oväntade, utgifter – kombinerat med ett väl tomt skafferi. Det finns förstås de som har det ännu värre – de som inte har något alls, varken mat, tak över huvudet eller frihet. Endast en dåre, eller en som har allt för mycket pengar, kan påstå något så urbota dumt att pengar inte gör någon lyckligare. Pengar ger dig mat, bostad, livskvalitet och en helt annan frihet. Så ja, pengar kan köpa lycka. Att påstå något annat är ett hån mot dem som ingenting har.

Finge jag riktigt mycket pengar skulle jag förmodligen unna mig en riktigt fin bil, kanske rent av en Maserati Quattroporte. Men lyckan i det skulle nog te sig rätt kortvarig, mer varaktig lycka skulle dock kunna skapas av att man alltid skulle ha mat på bordet, tak över huvudet och råd att sköta om sin hälsa. Mycket pengar på banken gör livet enklare – och roligare. Det är min fulla övertygelse. Göteborg, Vasagatan, 2010.

+ Möbelslipningen gick idag framåt med stormsteg. Är det uppehållsväder imorgon så är jobbet avklarat.

– Att ha för mycket pengar kan ju dock vara en annan sak – kravlösheten tycks skicka ekonomiskt oberoende kändisar raka vägen in i missbruk och underliga beteenden. Stenrika direktörer har, till och med i lilla Sverige, fått sina barn kidnappade för att få ut höga lösensummor. Men det är ju en helt annan femma. Skall semestern ta slut innan Lillen tittar ut?

/Chris

~ by onemountainsplace on July 21, 2011.

5 Responses to “Kan pengar köpa lycka?”

  1. Om man har pengar kan man köpa lycka säger du.
    Gäller det även de som köper sex?

    Jag vet att frågan kan uppfattas som aningen känslokall. Men det är så verkligheten ser ut för många personer.
    Ibland kan nog pengar i för stor mängd vara orsaken till olycka för en del.
    Men vad är alternativet för de som lever i fattigdom i det moderna och perfekta samhället?

  2. Uj, är ju ingen filosof och här är det lätt att ta sig vatten över huvudet. Men sexköparen köper sig kortvarig lycka, om det är för maktberusningen, att få tömma sin kropp på överskott eller för att döva ett liv utan beröring är ju egentligen sak samma – för köparen är det nog en form av lycka – det tror jag.

    Försäljaren kanske inte känner samma lycka, jag har svårt att tro det i alla fall. Men visst pengarna – som torde gå till droger, mat eller kanske rent av hem och barn, torde ge en viss lyckonivå. Men knappast i klass med köparens.

    Det är ett svårt ämne, utan något kort och bra svar. Det jag har svårigheter med är frasen om att man inte kan köpa sig lycka. Något jag anser vara fel.

    God natt på dig,

    C.

  3. Klart man kan köpa sig lycka, Häromsistens köpte jag mig lycka. Stor sådan. 4 dammsugare från Mohlins konditori. 🙂

  4. That is truly deep happiness. Vacuum Cleaners from Mohlins, to be eaten with lot´s of Coke. Yummi!

  5. Har precis sett en film på DVD som speglade det svenskaste vi har, nämligen Midsommar.
    “Äntligen midsommar” heter den. Regisserad av Ian McCrudden, med Luke Perry i en av huvudrollerna, får man väl anta att det är ur en amerikansk vinkel hela spektaklet utspelar sig. Och så rätt filmen träffar, mitt i prick!!!
    En av de bättre jag sett på länge (nu är i och för sig inte jag någon större cineast…), men nog är det precis så det går till bland befolkningen under denna helg. I alla fall delvis.

Leave a Reply

 
