Lite av det gamla, goa.

Gamlestan är något som brukar beskrivas som en del av det gamla, goa, Göteborg. Det är onekligen en speciell plats även för mig – även om det tyvärr numera oftast är akuta ärenden i tjänsten som tar mig dit. Ibland när jag går hem brukar jag ta omvägen genom stadsdelen, mycket är som förr, när jag bodde i Kortedala och hade en naturligare anknytning till Gamlestan. Favoriter finns det gott om, särskilt förtjust är jag i SKF-komplexet som, på samma gång, är såväl pampigt, smäckert och lite grovt.

SKFs huvudkontor är högt och syns lång väg – Ordet vackert är dock inte det första som dyker upp när jag kollar in det. Däremot erbjuder den blankpolerade kulan utanför kul möjligheter för en glad amatörfotograf. Göteborg, Kullagergatan, 2008.

Sedan måste ju Gamlestadsvallen nämnas – det var ju där som jag i sjätte klass blev skolans snabbaste på 60 meter. Huruvida det persiska konditoriet ligger kvar på Brahegatan vet jag faktiskt inte – men alla som någon gång smakat på bakverk signerat Iran, vet att man på något sätt får dem att bli sötare än socker. Mer fascinerande än gott, om man frågar mig. Klart är att persiska kakor och bakelser torde ha ett rysligt tandtrollsindex och säkerligen är lika effektiva som Red Bull – med konkurrenter, på att hålla en trött kropp funktionsduglig. Hur som, jag visade mig vara en riktig fena på historik och sanningar om denna speciella del av staden. Endast ett fel av åtta i GPs quiz. [GP, Gamlestan – Testa dig själv]

SKFs entré från spårvagnen. Riktigt storslaget och pampigt, med tegel, metall och glas i härlig harmoni. Jag njuter av den långa fabriksbyggnadens tilltalande yttre när jag då och då tar vägen förbi. Göteborg, Artillerigatan, 2008.

+ Jag älskar att strosa runt i Gamlestan, kolla in den häftiga arkitekturen med sina spännande kontraster, och uppleva en atmosfär som inte är helt olik Majornas. Landshövdingehus är något alldeles speciellt, jag vet inte riktigt vad – men de gör mig glad.

– Gamlestan är gemytligt på många sätt, men det gäller inte nattetid. Då är det ingen rolig plats. Av alla stadsdelar och kranskommuner är detta den lokalitet där jag haft flest incidenter – såväl privat som i tjänsten.

/Chris

~ by onemountainsplace on August 9, 2011.

2 Responses to “Lite av det gamla, goa.”

  1. Jag läser även frugan dins blogg ganska så frekvent. Har de senaste dagarna förstått på hennes inlägg att du är en fantastisk pappa.
    Något jag inte har anledning att tvivla på.
    Du är en genuint god och osjälvisk man som jag saknar oerhört mycket i den dagliga jobbnärvaron.
    Än en gång all lycka till dig och din familj med Eskil jr i spetsen.

    • Tack för de orden, de värmde. Mina pappakvaliteter har klara brister, tro mig. Men ingen är perfekt och jag lär mig av mina misstag och gör alltid så gott jag kan. Saknar dig med, och alla våra roliga stunder – som jag egentligen inte upplevt sedan då. Men den diskussionen tar vi i enrum.

      Tack igen och hörs!

Leave a Reply

 
