Tre tillstånd.

Suget efter Apples fina telefon, som förvisso var av den äldsta modellen 3G, var svårt att ignorera, möjligheten att ringa gratis till andra med samma operatör lockade, så även priset på luren i fråga. Därför blev det, mot bättre vetande, 3 som blev min operatör. Jag har i stort sett varit nöjd, jag har förvisso tyckt synd om folk som ringt mig – och som, istället för en ordinär ringsignal tvingats lyssna på låten “3 is a Magic Number“. Det som verkligen har vållat missnöje är dock den obefintliga täckningen i och runt mitt hem. Hela höjden jag bor på är något av den död zon vad gäller 3. SMS kan komma timmar efter att de skickats och röstmeddelandena har varit talrika – då personer utan framgång försökt nå mig. Kat (Telenor) kan till och med sitta på vårt entréplan – omgiven av betongväggar, och ringa sina kunder utan några som helst problem med täckningen. Inte mycket har ändrats sedan mobiltelefonen var ung – det är fortfarande Telia och Telenor som gäller om man vill ha bästa möjliga täckning. Särskilt viktigt för mig – som vill få bort den antika hemtelefonen – dit bara mor, bror, svärmor och en och annan säljare ringer.

Hemmavid har signalstyrkan pendlat mellan dessa tre tillstånd, när täckningen är optimal skall det vara fem staplar uppe i det vänstra hörnet – som synes har jag max uppnått en liten pinne. Med annan operatör skall det nu bli ändring på det. Onemountain iPhone, 2011.

+ 3 som efter att jag väl tröttnat och ringde dem, utan minsta knussel erbjöd mig möjligheten att avbryta bindingstiden och reklamera tjänsten – något som man har rätt till så fort täckning i hemmet inte kan tillgodoses. Ser fram mot en ny operatör och en rejäl prestandahöjning, det lutar åt iPhone 4. Att 3G är gammal märks allt oftare när man besöker iTunes i jakten på nya roliga appar.

– 3 har mycket begränsad täckning i Skatteparadisets högst belägna område.

/Chris

~ by onemountainsplace on August 31, 2011.

Leave a Reply

 
