En röd och en död.

Dagen har delvis ägnats åt museibesök – vi råkar ha två fribiljetter som ger oss fritt inträde till några av stadens största museer och vi valde idag att besöka stadsmuseet. Samlingarna förevisas i det sanslöst pampiga Ostindiska huset och man visar upp en härlig mix från stenålder till nutid. Lite om allt, med betoning på Göteborg och dess relativa närhet. Jag har dragit mig lite för att åka till just detta ställe, då jag som liten tyckte att det var vansinnigt tråkigt där (för mig var det bara djur och natur som gällde då) men jag blev glatt överraskad. Lagom mycket från varje period har ställts ut i snygga montrar och varierande rum – helt klart ett ställe jag varmt rekommenderar. Rolfåkersmannen, några gamla pottor för män respektive kvinnor, vikingasmycken och modeller av kända göteborgsbyggnader är något jag gärna lyfter fram. [Göteborgs stadsmuseum]

En död man – sedan 4 500 år tillbaka, känd som Rolfåkersmannen. Han utgör en av många sevärdheter på stadsmuseet där vi var idag. Att han är så välbevarad lär bero på att han vilade på denna bädd av ostronskal. Göteborg, Göteborgs stadsmuseum/Ostindiska huset, 2011.

Halva kursen är avklarad. Den juridiska biten har legat på en behaglig nivå, även om jag förstås lärt mig mycket nytt – då jag med avklarad utbildning kommer att ha väsentligt mycket högre befogenheter på utsedda platser. Fysiskt har det dock varit en mycket tuff vecka – självskyddet har krävt sina offer – en fick lämna med ambulans, en har förstört sin axel. Själv har jag klarat mig lindrigt undan i form av en smäll mot näsan och ett ömmande ytteröra. På fredagen var det kursens första delprov – batongexaminationen. Efter timmar och åter timmar av nötande var det så dags att visa vad man lärt sig – motståndet stod en så kallad Redman (en mycket röd skyddsdräkt, som möjliggör att man kan slåss för livet, utan att skada instruktören) för – i mitt fall en två meter lång polisman, vars enda ambition var att göra de tre minutrarna till mitt livs längsta. Och så blev det, det kändes som 45 minuter, varje andetag sved likt eld i strupen, mjölksyran lamslog musklerna i armar, axlar, rygg och nacke efter två minuter. Men med hjälp av krafter från annat håll och ren tjurskallighet lyckades jag hjälpligt hålla den mycket närgångne och starke konstapeln stången under den sista och avgörande. Annars hade det blivit till att packa ihop och avbryta kursen. Ett av tre delprov är nu avklarade.

En röd man. Inte helt olik den figurant som satte min kropp på hårda prov under fredagen. Dagen efter har jag njutit av sol, lördagsgodis och kaffe men också extrem träningsvärk i triceps, axlar och inte minst – röva. Göteborg, Södra Hamngatan, 2011.

+ Veckan i Borås har inte bara inneburit grepp, slag, nedbrytningar, blockeringar och paragrafer. Jag har även passat på att hälsa på en gammal vän och kollega på orten – en man som på webben kallar sig för “N“. Ytterst välsmakande äpplepaj intogs på gemytliga Café Tant Grön. Tack för sällskapet, det var kul att diskutera dåtid, nutid och framtid. Göteborgs stadsmuseum. En förväntad besvikelse blev en riktig aha-upplevelse.

– Träningsvärken är mycket påtaglig denna afton.

/Chris

~ by onemountainsplace on October 15, 2011.

Leave a Reply

 
