Platt fall.

Under en lång tid har jag överhuvudtaget knappt orkat bry mig om Saab Automobiles öde. Bandet har stått stilla i över ett halvår, Kronofogden har varit på plats och utmätt gods – ja, man har till och med tingat de fina gamla klenoderna i tillverkarens bilmuseum. VD Victor Muller har lovat guld, gröna skogar och risätande ägare fram och åter – men varje gång har det fallit platt. Men för dryga veckan sedan tändes ett hoppets ljus – det verkade som att en affär med två kinesiska företag skulle gå i lås. Löner började betalas ut, framtidshoppet tändes i Trollhättan och i media. Ett antal tunga aktörer – såsom regeringar, banker och andra intressenter skulle förstås säga sitt.

En Saab 9-5 i Polisens tjänst. Här med tre gripna biltjuvar som stoppades med buller och bång vid min gamla hemvist i Gråstaden. Hisings Backa, Körkarlens gata, 2006.

När man nästan var i mål lade dock General Motors fällben för projektet då man inte under några som helst omständigheter kan tänka sig att sälja licenser gällande 9-3, 9-5 och 9-4X till kineserna. Den klassiska amerikanska tillverkaren, tillika Saab Automobiles förra ägare, satsar som alla andra stort i Kina och vill självfallet inte ha en onödig konkurrent på plats – som i mångt och mycket byggs med deras egna delar. Tillbaka på ruta ett, heter det i mången tidning och det känns ånyo mörkt. Det skulle förvåna mig mycket om det inte var det sista tåget som just gick. Turerna fortsätter och den som lever, läser och lyssnar – ja han får också veta.

De flesta poliser jag känner håller senaste V- och XC70 som den bästa polisbilen i tjänst. Men om ögat får bestämma vill jag nog faktiskt påstå att Saab 9-5 i “Dame Edna-look” är den tuffaste. Göteborg, Vågmästaregatan, 2009.

+ Veckans brott i SVT1. Den gode Leif GW har nu dragit igång ett intressant inslag i programmet. Två döda grisar gömdes på två olika (de vanligaste metoderna för att undanskaffa döda kroppar) sätt. En lades i plastsäckar och grävdes ned, den andra lades under grenar och annan bråte. Det han vill visa är hur man kan bestämma hur länge kroppar har legat etc. med hjälp av väder, vind och insekters påverkan på de döda grisarna. Mycket intressant – ser med spänning fram mot resultaten – och är samtidigt glad att slippa doften.

– Inte helt oväntat att GM sade nej till kineserna om att få köpa licenserna till bilar som fortfarande är i produktion – men visst är det tråkigt. Det kändes riktigt hoppfullt denna gång.

/Chris

Advertisements

~ by onemountainsplace on November 9, 2011.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: