Oväntat och ledsamt.

Missade helt att skriva några rader om den avbildade skyskrapan i föregående inlägg. Självklart skall man lära sig något när man är på Onemountainsplace. Byggnaden, som heter 3 Park Avenue, uppfördes 1976 och är 169 meter hög. De 42 våningarna inhyser en skola (våning 1-11), radiostationer och diverse företag där det mest kända kanske är JCDecaux (världens största företag för utomhusannonsering) vars huvudkontor för Nordamerika finns på plan 33. Skyskrapan är mycket iögonfallande med sin orangefärgade fasad och då den lite uppnosigt står med 45 graders vridning mot Manhattans i övrigt strikta, rätvinkliga, gatunät. De som besöker staden nattetid lär också notera att byggnadens 30 översta våningar är belysta.

Det är som spårvagnschaufför jag minns den gode Brandeby bäst. Karaktären Rolf var ett för mig mycket uppskattat inslag i TV-historien. Mången har tydligen känt till att han var sjuk, för mig kom det som en blixt från klar himmel. Göteborg, Vagnhallen Majorna, 2011.

Den mycket folkkäre Lasse Brandeby har tråkigt nog lämnat oss, endast 66 år gammal. Hans kanske mest kända rollperson, Kurt Olsson, blev och är än idag, ett begrepp – i synnerhet på många av de möten man varit på där kursledare skissat fram bisarra beskrivningar på vita tavlan. En riktig Kurtan gjorde faktiskt en av mina kollegor på Boråskursen – hela klassen med tillhörande instruktörer vek sig av skratt när han på fullaste allvar skulle beskriva den något invecklade vägen från kursgården till brandövningsplatsen på whiteboarden. Han gjorde ett rakt streck, rakt upp och ned, med en prick i varje ände. Sjukt roligt – än roligare var det att han inte insåg det roliga själv. För mig är dock Lasse för evigt förknippad med Rolf i rena Rama Rolf. Uppblåst, redig och sprättandes i sin spårvägsuniform gav han mig många och långa skratt. Vila i frid.

3 Park Avenue plåtades från denna ikoniska byggnad, lätt en av världens mest kända, som exempelvis King Kong har klättrat upp på och fallit ned ifrån – The Empire State Building. NYC, 5th Av. 2007.

+ Åkes Hönökaka till frukost denna lediga dag. Slår det mesta med hästlängder.

– Lasse Brandeby har gått bort. En man som bidragit stort till ett roligare samhälle.

/Chris

~ by onemountainsplace on November 23, 2011.

One Response to “Oväntat och ledsamt.”

  1. Saknaden efter Lasse är stor. Han var en av min fars stora idoler och förebild.
    Jag blev mycket ledsen när jag fick reda på det i söndags via de lokala nyheterna på P4.

Leave a Reply

 
