Ena älvstranden.

Gårdagens promenad förlades till Hisingen, något som var längesedan. Då jag jobbade på ön var det vardagsmat att ta Älvsnabben hem efter arbetspasset – det var därför ett kärt återseende att åter kliva på ett av linjens trivsamma fartyg vid Lilla Bommens kaj. Vid Eriksberg väntade en Eriksbergshall – säkrad med såväl poliser som kravallstaket. Riksdagens mesta högerparti, som tar många röster från ett fornstort sjunkande något-till-vänster-parti, hade tydligen hela ledningen på plats då man bland annat skulle diskutera sin image utåt och försöka få en ny etikett på sin inriktning. På plats var det dock extremt lugnt. Alltid mycket stolta Ostindiefararen såg ut som en krympling då hon nu vinterpackats inför Kung Bores ankomst, vi får hoppas att han är snäll mot henne – det vankas ju en ny långfärd, denna gång till ett antal adresser i självaste United States of America. Hur som – en trevlig promenad längs älven – regnet missade jag dessutom precis.

Mesta, i riksdagen förekommande, högern håller sina så kallade Landsdagar i Eriksbergshallen – detta med tillhörande polisbevakning. En inplastad ostindiefarare ter sig mindre pompös och så en båt med sann göteborgskänsla. Göteborg, Eriksberg, 2011.

+ Älvsnabben, linje 180, är något jag rekommenderar. Särskilt en varm sommardag förstås.

– Det blir en blåsig söndag. Blev ingen West Side Story – logistiken gick helt enkelt inte ihop.

~ by onemountainsplace on November 27, 2011.

4 Responses to “Ena älvstranden.”

  1. Blåsig söndag var ganska milt uttryckt Chris. Inte varje dag man får bevittna EU-pallar som flyger. 🙂

  2. Vad sjuk jag blir av din beskrivning om hur din promenad på Hisingens mer spännande områden tog sin början vid Lilla Bommens “färjeläge”.
    Jag har alltid haft en stor kärlek till Göteborg, ända sedan barnsben.
    Kommer du ihåg radioprogrammet Lilla Bommen? Som leddes av Lars Aldman, numera nyhetsuppläsare på Västnytt.

    • Min vän – jag kommer faktiskt ihåg programmet när du säger det! Men att det var Lars ALdman var överkurs. Hoppas allt är väl med dig.

      C

  3. Det är väl som det är den här tiden på året. Jag längtar tills allt är över, någon gång i mitten på januari.
    Känns som att det blir lite för mycket emellanåt. Håll mig gärna underrättad när det börjar röra sig lite på de större objekten.

Leave a Reply

 
