XL.

XL – som romarna valde att skriva ut det, 40 som det heter numera. Så gammal är jag, som inte utan anledning känner mig såväl naiv som blåögd. Min fru lurade skjortan av mig, något som förstås gjorde kvällen så mycket roligare. Det har under lång tid hetat att vi endast skulle ha en liten sammankomst i residenset för de absolut närmaste inom släkten – såsom mor och far. Dagen innan fick jag det stora nöjet att åka och välja en cykel som jag skulle vilja ha – efter en stunds letande blev det så en läcker Scott som på punkt och pricka motsvarade det jag vill ha ut av en cykel – snabb, snygg, robust, dämpad framgaffel, många växlar, skivbromsar, svarta fälgar och åtminstone delvis lackerad i vitt.

Som gammal man, med ett förflutet i en blomsteraffär, har jag förstås några favoriter. Till dessa hör helt klart Gerbera – sagolikt vackra utan tendenser till prålighet. Partille, Residenset, 2012.

Min tacksamhet för denna fina gåva var förstås stor och på lördagskvällen tyckte Kat att vi skulle filma mig, för att sedan lägga det som ett Youtube-klipp till de som bidragit. Jag satte upp på cykeln, iklädd kostym och hjälm, och cyklade mot områdets festlokal där det, enligt uppgift, skulle vara bäst ljus. Där såg jag flera bekanta ansikten – alla i lönndom inbjudna av Kat. Det var bara att inse att jag blivit grundlurad och jag rullade in i festlokalen för att äta och dricka i släkt och vänners goda sällskap. Förutom min 24-växlade Scott Sportster P45, fick jag en hel del fint att dricka; Bowmore Laimrig 15 Yrs, Old Ballantruan The Peated Malt, The Famous Grouse och ett italienskt vin – Remole Toscana 2009. Tack för arrangemanget, maten, desserten, gåvorna och framförallt – sällskapet!

Kanske mitt livs bästa present har jag redan börjat begagna då jag fick cykla hem den från Hisingen. Flåset har jag dock inte fått upp, lite skakningsoskärpa blev det när jag tog denna bild idag då jag trampat upp för en av Skatteparadisets många branta backar. Partille, Furulund, 2012.

+ Jag vill tacka alla så hemskans mycket för mina fina presenter som jag uppskattar oerhört mycket. Tack och åter tack!

– Kondition och styrka är färskvara. Mjölksyran kommer störande fort när jag pressar på uppför och smärtan i baken från den hårda sportsadeln går inte att ignorera. Men man torde anpassa sig snart.

~ by onemountainsplace on January 18, 2012.

Leave a Reply

 
