Hjultomten.

Så har platsen där hjulet stoltserat i väntan på vakant plats på Liseberg kallats i folkmun. Som väntat ingen dundersuccé ekonomiskt, snarare har det gått back ca 7 miljoner kronor under den tid det varit aktivt. Andra siffror i sammanhanget som kan vara roande är att ca 340 000 personer åkt med hjulet, det har kostat ca 2,5 miljoner om året att driva och sedan starten 2010 hann det snurra ca 73 440 varv. Att montera ned hjulet tar drygt en vecka och att montera upp det kommer att ta 10-14 dagar. Det 275 ton tunga och 60 meter höga spektaklet kommer snarast att uppföras inne på Liseberg för att stå klart vid premiären senare i år. Man räknar då med att betydligt fler kommer att åka ett varv – en prognos är 400 000 om året. [GP, Nu rullar hjulet vidare till Liseberg]

Flitiga mannar höll igår kväll på att montera ned det mycket omdebatterade Göteborgshjulet. Vad som nu kommer att hända med den stora ytan mellan Nordstan och GöteborgsOperan återstår att se. Göteborg, Kanaltorget, 2012.

+ En önskan är att något annat storslaget tar plats på Kanaltorget – varför inte ett rejält tilltaget och snyggt designat P-hus för Göteborgarnas akuta P-problem?

– Vad skall nu hända med Kanaltorget? När hjulet nu lämnar lär det åter bli en helt själlös plats om man frågar mig.

/Chris

Advertisements

~ by onemountainsplace on February 1, 2012.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: