Hon är störst av alla.

Nu har jag äntligen fått se henne med mina egna ljusblå, världens största containerfartyg – Emma Mærsk. I tisdags låg hon inne i Skandiahamnen där det som vanligt rådde febril aktivitet. Här är tid i allra högsta grad pengar, plåtlådor på 20, 40 0ch 45 fot skall lastas, lossas och omplaceras – en tight tidsplanering måste hållas samtidigt som det inte får slarvas. Som jag tidigare nämnt krävs det endast 13 man för att hantera fartyget på de sju haven, detta trots dess ofattbara storlek. Alla vi som sett Top Gun, och som imponerades av enorma hangarfartyget CVN65 USS Enterprise, skall veta att det fartyget faktiskt nästan är 60 meter kortare än det danska containerfartyget. Bara en sån sak.

En promenad i den härliga vintersolen gick inte att klaga på. Fast det är klart att det hade varit roligt att få plåta de mäktiga fartygen från någon annan vinkel någon gång. Det är en syn som heter duga när de, ledsagade av bogserbåtar, sakta glider in mot Skandiahamnen – det vet alla som någon gång sett det. Göteborg, Nya Varvet & Röda Sten, 2012.

+ Emma Mærsk – världens största containerfartyg. Omöjligt att inte imponeras. Nostalgitripparna avlöser varandra för närvarande och filmen Top Gun hör till ett av mina finaste filmminnen från uppväxten. En rulle som funkade lika bra för tjejer som killar – men förmodligen av olika anledningar – 8/10.

– Det har blivit väldigt måttligt med semlor denna säsong – kanske blir det bättring.

/Chris

~ by onemountainsplace on February 24, 2012.

5 Responses to “Hon är störst av alla.”

  1. Tycker vi kan låta JW förklara vad som menas med “måttligt” när man pratar om semlor!

    • Ja vi får hoppas på ett svar från denna profet inom begreppet livsnjutning.

      En kollega på utryckningsdetaljen lär ha satt någon sorts standard – igår var han inne på säsongens nr 50..

      Själv har jag precis fått 2 av Kats fina kusin. Underbar människa 🙂

  2. Jag minns en frusen februarimorgon 1973 i Boden. Förbandet ute i fält på den sista övningen före muck, hade förärats semlor, backvis. De blev hur många som helst över den dagen. Inom loppet av 4 timmar tryckte undertecknad i sig 11 stycken. 🙂

    • Haha – ja då ligger man i lä.. Bara 6 för min del denna säsong. Kanske lika bra, de ljuvliga bakverken rimmar sådär med min nya hälsoprofil 😉

  3. 11 stycken. Det är bra jobbat! Själv har jag nog tryckt i mig 5 st den här säsongen. Men i förra veckan var en god vän och jag på café här i böggda, och då glufsade vi i oss två Budapestbakelser var. Det blev faktiskt lite väl mäktigt.

Leave a Reply

 
