Verkligheten var kall, mörk och hård.

Under söndagen spelade jag upp en film i mitt inre om hur jag ville att cykelturen till långt ut på Hisingen skulle gestalta sig. Det var flera plusgrader, klar himmel och fint underhållna cykelvägar. Verklighetens cykeltur blev något annorlunda. -4°C visade kvicksilvret på under den tidiga morgonen och vid ankomst kändes fötterna som två djupfrysta fiskar. Cykeltunneln vid Gamlestadstorget var igensatt på grund av ombyggnation, vilket åsamkade mig en kilometers extra trampande – mycket segt då det var en kamp mot klockan. Under hemresan hade jag sett fram mot vacker solnedgång från Älvsborgsbron. Så blev det inte, snöblandat regn och relativt kraftiga vindar från havet gjorde att jag pinnade på efter förmåga över en av de vackraste av broar. Den långa vägen hem till Skatteparadiset var bitvis en bedrövlig historia då glasögon och regn som bekant inte är den bästa av kombinationer. Sedan var det ju det där med den bortgrävda cykelbanan vid Stena Lines Danmarksterminal. Nåväl hem kom jag, min kropp har inte riktigt vant sig vid den fysiska ansträngningen jag utsätter den för, faktum är att det känns som om jag blivit påkörd av en buss. Veckan är ung och många cykelpass återstår innan det blir helg, men om jag bara håller fast vid trampandet på fina Skotten så kommer detta att bli skönt – på riktigt.

Jag har nu hittat det optimala spåret för att ta mig till jobbet – så mycket längs med E20 som möjligt. Vid Röde Orm har man skapat en nygammal cykelbana – något jag upptäckte först idag. Göteborg, 2012.

+ Seg i benen och mör i axlarna – av alla ställen.

– Det är i sanning inte lätt att cykla helt enligt regelboken. Jag avser då inte de frekvent förekommande rödljusen – för mig är de en möjlighet att pusta ut och samla kraft. Nej, jag avser mer eller mindre bortgrävda cykelbanor och makalöst korkade trafiklösningar. Det blir liksom fel, fast man vill göra rätt.

~ by onemountainsplace on February 27, 2012.

Leave a Reply

 
