Sångfågel.

Tidiga sånginsatser. I år är det svartvita flugsnappare som hittat till vår holk – det är, precis som fågelboken beskriver arten, en aktiv, rastlös och talför fågel. Många timmar innan tuppen ens överväger ett uppvaknande, börjar de att tjattra och sjunga utanför vårt sovrum. Min vackra fru, som verkligen är förtjust i fåglar, tycker inte att det är kul alls. Jag har försökt uppmuntra henne med att stadsbor har det värre med högljudda fiskmåsar och att flugsnapparens favoritföda är insekter och spindlar. Jag vet dock inte om det nått fram riktigt. På tal om fågelläten så har just fågelböckers försök till att översätta fågelsång till text, alltid roat mig. Vad som i mina öron mest är visslingar, och andra ljud som kan utföras med läpparna, har eminenta boken Fågelguiden tolkat så här: “vick, vick, vick“, “tett“, och “tsi vritsy vritsy vritsy tsu tsu tjy-vi tjy-vi tsi tsi tsi“. Fråga mig inte hur man lyckats översätta det till vårt bokstavssystem. Klart är dock att jag är glad och road över att vi har ett par som verkar trivas i holken i år.

I år är det fint besök i vår fågelholk. Ett par svartvita flugsnappare har hittat hit. Det verkar vara hannen som sjunger mest, här är honan av förklarliga skäl tyst – med näbben full av material för att mysa till det för de kommande ungarna. Partille, Residenset, 2012.

+ Svartvit flugsnappare i holken i år. Där hannen är just svartvit, till skillnad från avbildade honan ovan. Deras sånginsatser stör mig faktiskt inte alls – det är enkom mysigt och rogivande.

– Ja, inte är det vädret i alla fall – helt fantastiskt.

~ by onemountainsplace on May 24, 2012.

Leave a Reply

 
