Mikael – ett bra val.

När jag tidigt i år fick höra att Persbrandt skulle spela självaste Carl Hamilton trodde jag först inte mina öron. Skulle den burdusa skådespelaren kunna gestalta den svenska superagenten utan att det skulle bli parodi? Svaret är tveklöst ja, nu när jag kollat in rullen. Actionscenerna är härligt “osvenska” och Persbrandt övertygar stort som det svenska dödliga vapen han skall vara. Helt övertygad blev jag dock inte av rullen i övrigt, kanske för att det mest är just huvudrollsinnehavaren som levererar. Ser fram mot efterföljaren, som kommer i slutet av 2012. Men tills dess tycker jag att du kan kolla in Hamilton – I nationens intresse. 6/10.

En mycket vältränad Persbrandt stod, till många kvinnors stora glädje, att skåda lite överallt i staden i vintras. Även han har nu gestaltat den svenske superagenten Carl Hamilton. En film värd att se, även om det var något som saknades. Göteborg, Järntorget, 2012.

+ Mikael Persbrandt som Hamilton funkar tvivelsutan.

– Det är något med svensk film som gör att det känns som mellan- eller rent av lättmjölk. Huruvida det är miljöer, skådespeleri, filmmusik eller något annat är svårt att sätta fingret på. Men den fadda känslan finns där, jämt och ständigt.

~ by onemountainsplace on June 22, 2012.

Leave a Reply

 
