Endast en.

Banken har sagt ja och jag har nu det stora nöjet att surfa runt på internets många bilsajter i jakten på det som skall bli familjens nya åk. Men utbudet är skralt gällande det jag helst parkerar på residensets P-plats – Volvo V70N, under 13 000 mil och med automatlåda. I skrivande stund verkar det bara finnas en (1!) till salu i hela Västra Götaland. Nu söker jag förvisso bara bil hos handlare – privatköp är inget för mig. Nåväl, den som finns ser trevlig ut (svartlackerad och med drygt 11 000 mil på mätaren) sånär som på störande fläckar på förarstolen. Får väl se om den finns kvar i veckan, då vår ordinarie rikskokare kommer hem från plåtslagaren. Kanske går det då att pruta, med hänvisning till de underliga fläckarna och det faktum att den stått där ett tag och nu börjat värma hyllorna.

Många år har gått sedan VCC presenterade sin 850. Jag själv fick nöjet att provköra en förseriebil med GLT-motorn på 170 hk. Då en makalös upplevelse. Häromdagen såg jag en sådan pjäs, en 92a, men de kexiga partierna på bakluckan gav mig inte alls samma känslosvall som då, för tjugo år sedan. Göteborg, Kviberg, 2012.

20120714-212155.jpg

+ “Ny” bil är snart verklighet. Men jag vill helst slippa att växla den själv.

Sveriges vanligaste bil känns i detta nu rätt ovanlig. Åtminstone om man vill slippa handvispad låda. Västtrafiks biljettsystem är det mest användarovänliga system som tagits fram. Jag avråder bestämt familjer/goda vänner från att samåka på ett kort, det funkar utan krångel i ett fall av fyra.

~ by onemountainsplace on July 14, 2012.

2 Responses to “Endast en.”

  1. Har du varit hos Volvo TÄ, i Torslanda. Vi har ju rabatt där och jag hjälper dig gärna om du hittar rätt alster där!

    • Vilken fin gest Clabbe! Återkommer om jag hittar något jag vill ha. Tack, tusen tack!

Leave a Reply

 
