Jag – en Mamil.

Jag och mina gelikar, vi som är medelålders män (35-44) med fäbless för snabba cyklar och kroppsnära träningskläder har fått en alldeles egen stämpel – vi benämns “Mamils”, det vill säga Middle-aged men in lycra (medelålders män i lycra). De som ligger bakom begreppet menar på att den dyra cykeln, med tillhörande tighta outfit, är den nya tidens statussymbol och har ersatt såväl motorcykeln som sportbilen. Jag vet inte om det är riktigt sant, i mitt fall handlar det mer om att transportera mig själv till en oerhört blygsam kostnad, samtidigt som jag tränar min kropp, kan ta mig från A till B i det närmaste via fågelvägen, får ur mig mina aggressioner, får rikligt med frisk luft och får uppleva omvärlden på ett nära sätt. Men visst, det sker med en rejäl dos stil – förstås. Min cykel är ju så förbaskat snygg. [BBC, Rise of the Mamils]

Naturnära och ytterst behagligt. Mitt frekventa cyklande är sann njutning för kropp och själ. Få saker går upp mot att ta omvägen genom Skatås på vägen hem och verkligen ge järnet i uppförsbackarna. Allt medan min RunKeeper talar om för mig hur snabbt jag kör per kilometer. Göteborg, Skatås, 2012.

+ Har fått iväg anmälan till nästa års upplaga av CykelVasan – 90 km. Strax efter var det fulltecknat och min plats är ännu bara preliminär. Besked väntas i vecka 40. RunKeeper är en måste-app för alla som är fysiskt aktiva i någon form. En behaglig, kvinnlig, röst talar var femte minut om för mig hur långt jag trampat, hur snabbt jag avverkar mina kilometrar och hur länge jag hållit på. En perfekt medresenär när det tenderar att bli tungt. Efter senaste uppdateringen upplever jag även att GPS-funktionen har blivit betydligt mer exakt.

– Hösten är här, ja snart till och med vintern. Jag har dock inga planer på att ställa undan Scotten – grövre däck – kanske rent av dubbade och kläder (det regnar ju varenda gång jag cyklar numera, känns det som) anpassade till den kalla årstiden är dock högsta prio när löningen trillar in på kontot nästa vecka.

~ by onemountainsplace on September 20, 2012.

4 Responses to “Jag – en Mamil.”

  1. Visst är det härligt att cykla. Själv kan jag sakna att inte ha cykelavstånd till jobbet längre. Just nu äger jag inte ens en cykel. Får väl se nu när sportaffärerna rear ut årets modeller om jag kan göra något kap.

    • Ja slå till på en bra hoj till fint pris! Lite sugen på att skaffa en till, en riktig MTB, så att jag kan hänga med de tuffa grabbarna och tjejerna över stock och sten, genom bäckar och gyttjepölar och under gran och tall. Hörs!

  2. Halloj kompis, hoppas att du får en startplats till Cykelvasan och att du sedan tar dig an orginalet 🙂

    • Bäste Veikko, hoppas på att få plats i det rullande loppet. Att åka på skidor, likt vår forna kung, lär inte hända. Jag saknar din vilja att förflytta mig på skidor, löpandes eller simmandes… Men du har onekligen imponerat på mig i år – du är en sann multisportare!

Leave a Reply

 
