Fallfrukt.

Jag är en sann vän av Apples produkter, men visst kan det bli lite underligt – även hos den kaliforniska jätten. Som när man bestämde sig för att inte skicka med det, med all rätt, mycket populära programmet iDVD i nyare MacBook Pro – likt min. Man hävdar att man vill gå ifrån optisk media och att det är därför man inte inkluderar det i maskinernas iLife 11. Lite underligt då det sitter just en optisk läsare i min dator, och alla andra nya MacBook Pro. Enda sättet att få hem programmet är att köpa iLife på lösen – där hänger iDVD med. Fick shoppat loss en skiva på Amazon UK till en förhållandevis rimlig penning, installerade den glatt och fann att jag nu hade det innovativa programmet. Dock så hade iPhoto helt kraschat, då skivans version var äldre än den jag tidigare haft installerad. Mina 25 801 bilder gick inte att kolla på och det krävdes en hel del insatser för att få allt funkis igen. Ett kämpigt sätt att lära sig känna sin Mac lite bättre.

Staden som försvann. I och med uppdateringen till iOS6 så försvann Lilla London från kartorna i världens alla uppdaterade iPhones och iPads. Staden finns dock kvar, jag har sett dess östra delar – senast för några timmar sedan. Här sedd från ovan, då jag fick åka med i ett Piper och sedermera fick epitetet “Kräk-Olle”. Göteborg, 2009.

Senaste uppdateringen av Apples mobila operativsystem, nu iOS6, verkar ha gått relativt smärtfritt. Dock så försvann Göteborg spårlöst från jordens yta när man nu gått över till Apples kartor, istället för att – som tidigare begagna sig av Googles. Youtube-appen försvann även den i tomma intet – till viss förtret, då jag sparat många favoriter till Lillen där. En ny fanns att ta hem från App-store, men inte ens den mest fanatiska Apple-taliban kan påstå att den funkar lika bra som den gamla. Apple säger sig ha lovat att trolla fram relativt stora staden Glennborg igen. Något säger mig också att ilskna kunder runtom på vår jord önskar få tillbaka en Youtube-app som standard. Hur det blir med den saken återstår att se. Det absolut mesta med Apple smakar gott och känns friskt – likt handplockade äpplen i en sagolik smulpaj med vaniljsås till. Men visst finns det även en och annan fallfrukt – med mask i.

De trådlösa nätverk man stöter på kan ha de mest fantasifulla namn. Ett av de förslag jag fick på min förra lur när jag skulle kolla mina mail var nog ändå det mest smaklösa hittills. Men det är ju förstås min egen, högst subjektiva, åsikt. Partille, Allum, 2011.

+ Ett-årskalas i Potato City – gott sällskap och lika god mat, i form av Lasagne och kladdkaka. Två-årskalas i Skatteparadiset – gott sällskap på kvällskvisten. Härlig barnkalastårta sköljdes ner med nybryggt, i de obligatoriska muminmuggarna. Tre-årskalas i Midgård, eh – jag menar Nygård. Smörgåstårta minsann och inte minst ett 38 minuter långt smakprov på filmen Prometheus, som ju utspelar sig vid tiden innan de ikoniska Alien-filmerna. Vill se mer. Mycket mer.

– iDVD ingår inte i Applemaskiner med DVD-brännare och Youtube har försämrats i världens bästa telefoner och surfplattor.

~ by onemountainsplace on September 22, 2012.

One Response to “Fallfrukt.”

  1. Prometheus såg jag redan för några veckor sedan (dock inte på bio, utan på helt annat kostnadsfritt sätt…) och tycker man om de gamla Alien-filmerna SKA man se den här. Du blir inte besviken! Är för övrigt övertygad om att vi kommer få se Noomi i fler stora utländska produktioner i framtiden.

Leave a Reply

 
