100 idag.

Även denna blogg har uppnått ett, i det närmaste, nedsläckt tillstånd. Skyller i vanlig ordning på att jag är en hårt arbetande förman och när jag inte är det – en aktiv småbarnsförälder. Mycket har hänt sedan sist. Göteborgspolisen sprang, mer eller mindre av en slump, på den så kallade Skelettkvinnan i Bergsjön. Av allt att döma en rysligt otäck individ. Firman har haft sin årliga julfest – i år på Liseberg. Innan mat och dryck bjöds det på en timmes fritt spelande i Spelhuset. Spelen har dessvärre inte åldrats med värdighet – faktum är att många spel för hemmabruk är överlägsna i känsla. Maten var dock riktigt god – i synnerhet en mycket stark whiskycheddar. Håller på att renovera i hallen – planeringen har väl inte varit särskilt imponerande, ingen av oss skulle göra sig som byggherre, men två väggar skall rivas och en ny skall till, är tanken. Ny tapet och nya golv kommer att ge en modernare, fräschare, ljusare och rymligare bottenvåning.

På tal om Trollhättan. Saab 900 byggdes där i ett stort antal – somliga blev av sina ägare omvandlade till husbilar med den så kallade campingtillsatsen Toppola. Inget för mig skall sägas, men enligt uppgift så gick det att, efter att bakluckan plockats bort, montera hela härligheten på ca 30 minuter. Göteborg, Arendal, 2012.

Eighties Camper

Min kamera har mer eller mindre kastat in handduken efter att jag, sedan inköpet 2006, varvat räkneverket åtskilliga gånger. Därav har även mitt fotointresse svalnat betänkligt. Det är helt enkelt inte roligt med en autofokus som alltid räknar fel och en avtryckarknapp vars fjädring gett upp. Motiv lockar fortfarande, men då min trötta kamera ligger hemma i väskan, är det iPhone 4 som får föreviga motiven – dessvärre sällan med fullt tillfredsställande resultat. Svärfar som varit hos oss några dagar, hade dock med sig sin kamera – av en händelse den kamera jag drömmer om – Canon EOS 5D Mk. II. Under en festlig kväll i Trollhättan fick jag leka med denna pjäs. Det är en fantastiskt fin kamera, grymt kapabel och helt befriad från den plastiga känsla som utmärker min gamla 350D. Sugen är jag – men bästa pris (och då ingår bara kamerahuset utan objektiv) i skrivande stund är 14 039 kr. Det får helt enkelt vänta.

Tilda Lovells verk, som jag fick se förra året, var minst sagt morbida. Att kombinera skelettdelar från djur med dockdelar är hennes signum. Den så kallade Skelettkvinnan har dock lagt sig på en helt annan nivå – och jag vill poängtera att jag inte på något sätt placerar dem i samma fack. Hennes sexuella lekar med mänskliga kvarlevor, endast några kilometer från residenset, känns tämligen läskiga. Nu står hon anklagad i Tingsrätten – en hel värld följer den bisarra berättelsen med spänning och avsmak. Göteborg, Göteborgs konstmuseum, 2011.

Tolkningen är din

En av Kat´s mer färgstarka släktingar, en av hennes farbröder, blev firad i lördags då han fyllt hela 50 år. Mannen, som enligt sina gamla kollegor på bilfabriken i Trollhättan, ser fullständigt livsfarlig ut blev glatt överraskad när stora delar av släkten hade hyrt klubbstuga, fixat mat, dryck, presenter och bildspel. Slutligen, när vi ändå är inne på det här med släkt och bemärkelsedagar – Gunnar skulle idag ha fyllt 100 år. Det är nu många år han lämnade oss, men minnet av en mycket vänlig morfar består. Idag går mina tankar särskilt till dig.

Team 60 – avbildade då min kamera var helt ny och när autofokus utan problem kunde följa efter snabba flygplan, flygande fåglar och löpande individer. Idag skulle denna bild vara omöjlig att knäppa – kameran har blivit gammal och trött. F7 Såtenäs, 2006.

+ Var på 50-årsfest i lördags. Kat´s farbror blev rejält överraskad och det på ett positivt sätt. En trevlig kväll i Rollättani med öl, smörgåstårta, pajer, tårta och – foto! Vinterdäcken är på. Av en slump fick jag med helt nya dubbade däck på lättmetallfälg – detta då man fipplat bort de som egentligen skulle ingått. Kat´s hembakade kanelbullar, och detsamma gäller förvisso de pajer hon gjorde inför 50-festen, skojar man inte bort. Sann njutning. En annan av Kat´s släktingar jobbade tidigare som plåtslagare på Saab Automobile och blev som så många andra -arbetslös. Men hans rykte gick före honom. Tämligen omgående blev han headhuntad till att korrigera plåt på den kanske finaste av bilar. Till vardags riktar han numera huvar och karossidor till ett antal Aston Martin-modeller, såsom vackra DB9. Gissa om jag ville höra honom snacka jobb. Det är sedan en tid officiellt – jag skall bli förälder igen. En riktigt kul känsla – men nu lovar jag att det blir den sista. Den kommande telningen – som Kat sett vinka live vid en ultraljudsundersökning, kallar jag tillsvidare för Project JR. Morfar – född den 27e november 1912. Idag skulle han ha fyllt 100.

– Larry Hagman, känd för en hel värld som JR Ewing, har lämnat jordelivet 81 år gammal. I min värld en stor aktör, som var en sån där härligt elak skurk – som man bara kan älska. Vila i frid och tack för dina insatser – inte minst i nyupplagan av Dallas. Arkadspelen i Lisebergs spelhus ter sig rätt trista jämfört med det som numera kan avnjutas hemma i soffan. Nästa år blir det till att leta upp en större bil. Den mistralgröna skönheten som står på residensets parkering är då inte längre tillräckligt stor. Den Volvoman som jag är, drömmer förstås om en sjusitsig XC90 D5 – men vart vi egentligen landar återstår att se.

~ by onemountainsplace on November 27, 2012.

2 Responses to “100 idag.”

  1. Mycket intressant och kul läsning. Det var väl värt att vänta på.

Leave a Reply

 
